ההקלות לפלסטינים - והביקורת: "הרשות מעודדת טרור ומקבלת פרס"

הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר, לראשונה זה חודשיים וחצי, לדיון נרחב על הזירה הפלסטינית. אחרי שאמש פורסמו בחדשות 13 הצעדים והמחוות שישראל שוקלת כלפי הפלסטינים – מתברר כי לא כל שרי הקבינט תומכים בצעדים הללו. חלקם אמרו לחדשות 13 כי "כך לא נראית ממשלת 'ימין על מלא'. הרשות מעודדת טרור – ומקבלת פרס"

זמן צפייה: 01:30

פרסום ראשון: מחר (ראשון) ב-16:00 ייערך בקבינט המדיני-ביטחוני הדיון שנוגע לזירה הפלסטינית, אך כבר הערב פורסם במהדורת השבת כי נשמעת ביקורת חריפה מצד בכירים בממשלה על הכוונה להוביל לחיזוק הרשות באמצעות צעדים שונים, בעיקר כלכליים. שרים בקבינט אמרו לחדשות 13: "כך לא נראית ממשלת ימין על מלא. הרשות הפלסטינית מעודדת טרור ומקבלת מישראל פרס". לקראת הדיון, ראש המל"ל צחי הנגבי ושר האוצר בצלצל סמוטריץ' צפויים להיפגש מחר - עוד לפני כינוס השרים. בתוך כך, ‏השר איתמר בן גביר הודיע הערב שהוא מתנגד למהלך, וסמוטריץ' צפוי גם כן להביע התנגדות לחלק ניכר מהצעדים המתוכננים.

האמירות הללו, מטבע הדברים, יישמעו מחר גם בדיון הסגור, והם שונות לחלוטין מהעמדה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, שסבורים שחיזוק הרשות הפלסטינית ונקיטת צעדים עבורה הם אינטרסים ישראליים-ביטחוניים.

רה''מ נתניהו ושר הביטחון גלנט בטקס סיום קורס טיס בחצרים
רה''מ נתניהו ושר הביטחון גלנט | צילום: רויטרס

בין הצעדים שעליהם ידונו, כפי שפורסם אמש בחדשות 13: בניית אזור תעשייה לפלסטינים, פיתוח אסדת "מרין" שלמעשה כבר קיבלה את אישור ראש הממשלה אך מדובר בעיקר ביידוע של השרים, וכן צעדים כלכליים-אזרחיים. כמו כן, ייתכן שייבחנו היתרי VIP לבכירים פלסטינים - שנשללו על-ידי הקבינט לפני כמה חודשים.

אין ספק שקידום המהלכים האלה לרווחת הרשות בעת הזו מהווה גם מסר עבור ממשל ביידן, שמוטרד מאוד ממה שקורה ביהודה ושומרון - דבר שבא לידי ביטוי בשיחת אוסטין-גלנט.

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר | צילום: רויטרס

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, כאמור, מתנגד ל"החלטה המבישה להעניק הקלות והטבות לרשות הפלסטינית", והוא טוען כי "אין אבסורד גדול מכך שהגוף שמעודד טרור, משלם משכורות למחבלים ומשפחותיהם, מעודד במערכת החינוך להסתה בעד רצח יהודים, משתלט על שטחים ביהודה ושומרון - יזכה בעיצומו של גל טרור לסל צ'ופרים מממשלת ישראל. אני בטוח ששאר חבריי לקבינט, שרי ממשלת הימין, יצטרפו לעמדתי ולא יתנו ידם להצעה ההזויה הזו".