ברקע המגעים עם סעודיה: ביקור בלינקן - וההקלות לפלסטינים

מזכיר המדינה האמריקני צפוי להגיע לארץ באמצע החודש כדי להיפגש עם בכירים ישראלים ולתאם עמם עמדות בנוגע למהלכים הבאים בדרך לקידום הסכם נורמליזציה בין ישראל וסעודיה. במסגרת ביקורו, הוא צפוי להגיע גם לשטחי הרשות הפלסטינית. במקביל, הדרג הצבאי מציג לראש הממשלה עמדה לפיה יש להעניק לפלסטינים הקלות נוספות

זמן צפייה: 01:38

מזכיר המדינה של ארצות הברית אנתוני בלינקן צפוי לבקר בהמשך החודש בישראל, על רקע מאמצי האמריקנים לגבש הסכם נורמליזציה בין ירושלים וריאד - כך דווח הערב (שלישי) במהדורה המרכזית. בלינקן צפוי להגיע לארץ באמצע החודש, אך מועד הביקור עוד עשוי להשתנות. על פי גורמים מדיניים בישראל, ביקורו של מזכיר המדינה יעסוק בעיקר בסוגיה הסעודית ובתיאום עמדות בין ארצות הברית וישראל בנוגע למהלכים שיידרשו כדי לקדם את הסכם הנורמליזציה - בהם הקלות לפלסטינים מצד הממשלה ומתן אישור להעשרת אורניום בסעודיה.

זמן קצר לאחר ביקורו של בלינקן בארץ, במסגרתו הוא אף יגיע לשטחי הרשות הפלסטינית, צפוי שר הביטחון יואב גלנט להמריא לארצות הברית ולערוך בוושינגטון פגישות שיעסקו גם הן במאמצי הנורמליזציה בין ישראל וסעודיה.

על פי גורמים ביטחוניים, כלל החלטות הביטחוניות שמתקבלות בעת הזו מושפעות מהמגעים עם סעודיה ומהרצון שלא להביא למתיחות שעלולה לפגוע בהם. בדיון שנערך בתחילת השבוע, גורמי הביטחון הציגו לראש הממשלה בנימין נתניהו עמדה לפיה יש להעניק הקלות נוספות לפלסטינים. מתאם פעולות הממשלה בשטחים אומר לנתניהו: "בעיניים פלסטיניות יש ירידה בצעדים האזרחים לעזה, ובסוף זה פוגע באינטרס הישראלי והאסטרטגי. מנופי הלחץ שלנו נפגעים".

סעודיה, ג'ו ביידן, מוחמד בן סלמאן, בנימין נתניהו
ג'ו ביידן, מוחמד בן סלמאן, בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר דווח בסוכנות הידיעות רויטרס כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מוכן להתגמש בנושא ההקלות לפלסטינים - בתמורה להשתתת מחויבות אמריקנית לביטחון הממלכה, במידה וזו תותקף בעתיד.

הסעודים נחושים להגיע לברית הגנה עם ארצות הברית בתמורה להסכם כזה או אחר עם ישראל, על אף שטרם נקבע המחיר שירושלים תצטרך או תוכל לתת לפלסטינים במסגרת הסכם זה. לפי המקורות שהוצגו ב"רויטרס", הסעודים יהיו מוכנים להגיע להסכם גם אם לא יהיה מדובר בוויתורים דרמטיים ומרחיקי לכת לרשות.

בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם בחודש שעבר, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "אנו בפתחה של פריצה היסטורית לשלום בין ישראל לסעודיה". בראיונות לתקשורת האמריקנית, אמר כי ההסכם צריך להיחתם בחודשים הקרובים - או שיידחה בכמה שנים.

אבו מאזן בעצרת הכללית של האו"ם
אבו מאזן בעצרת הכללית של האו"ם

ביום שלישי נחת בסעודיה שר התיירות חיים כץ, במסגרת ביקור היסטורי ותקדימי של שר ישראלי בממלכה. לפי הודעת משרד התיירות, השר כץ יצא עם פמלייתו לריאד "במטרה לקחת חלק בכנס של ארגון התיירות של האו"ם (UNWTO)".