נתניהו ברקע המשבר מול ארה"ב: "אם נצטרך לעמוד לבד, נעמוד לבד"

הצהרת הנשיא ביידן גרמה לסערה במערכת הפוליטית, וראש הממשלה התייחס: "אמרתי כבר שאם צריך - נילחם בציפורניים". גנץ אמר מנגד: "המתקפות על ארה"ב מצד שרים חסרי אחריות - כפיות טובה". בבית הלבן בינתיים טוענים כי ימשיכו לספק לישראל את היכולות להן היא זקוקה, אך הוסיפו כי הנשיא אינו מעוניין לספק נשק אמריקני למטרות של "פעולה באזורים מסוימים"

זמן צפייה: 08:29

הצהרת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי וושינגטון תעצור משלוחי נשק לישראל אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יורה על פלישה גדולה לרפיח, הביאה לסערה במערכת הפוליטית. נתניהו התייחס הערב (חמישי) להצהרה, ואמר כי "אם נצטרך לעמוד לבד, נעמוד לבד. אמרתי כבר שאם צריך - נילחם בציפורניים".

עוד אמר ראש הממשלה: "במלחמת העצמאות לפני 76 שנים היינו מעטים מול רבים. לא היה לנו נשק, היה אמברגו נשק על ישראל, אבל בתעצומות הנפש, הגבורה והאחדות בתוכנו - ניצחנו. היום אנחנו הרבה יותר חזקים. אנחנו נחושים, ואנחנו מאוחדים כדי להביס את אויבנו ומבקשי נפשנו".

גם השר בני גנץ התייחס למסר של ביידן: "השותפות בין ארה"ב לישראל היא שותפות אסטרטגית, ולא פחות חשוב מכך - שותפות ערכית. ארה"ב התייצבה לצד ישראל בשעתה הקשה ביותר, והמתקפות עליה מצד שרים חסרי אחריות הן כפיות טובה שנועדה לצורכי פנים ושנובעת משיקולים פוליטיים. אני מקיים ואמשיך לקיים דיאולוג ישיר בנושאים רבים ורגישים בעלי השפעה דרמטית על ביטחונה של ישראל ואני מאמין שמשלוחי הנשק החשובים יימשכו. מעבר לצורך הביטחוני, יש בכך אמירה מדינית חשובה להמשך העמידה של ארה"ב לצד ישראל. לישראל יש חובה ביטחונית ומוסרית להמשיך להילחם כדי להשיב את חטופינו ולהסיר את האיום של החמאס מדרום הארץ, ולארה"ב יש חובה מוסרית ואסטרטגית לאפשר לישראל את הכלים הנדרשים למשימה זו".

השר בני גנץ
השר בני גנץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בבית הלבן טוענים הערב כי ביידן ימשיך לספק לישראל את היכולות להן היא זקוקה, אך הוסיפו כי הנשיא אינו מעוניין לספק נשק אמריקני למטרות של "פעולה באזורים מסוימים", כשהכוונה היא לרפיח. בכיר אומר: "בממשל הישראלי יודעים ומבינים זאת כבר תקופה, ושוב ושוב הנשיא ביידן הבהיר לנתניהו בשיחות הטלפון שלהם באופן ישיר כי הוא מתנגד לפעולה ברפיח".

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מיהר להגיב לדברי הנשיא, ועורר סערה בציוץ שפרסם באנגלית, בו כלל שתי מילים ואמוג'י: "חמאס ❤️ ביידן". בעקבות הציוץ החריג, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר את השר לביטחון לאומי באופן מיידי. "אם נתניהו לא יפטר את בן גביר עוד היום, הוא מעמיד בסכנה כל חייל בצה"ל וכל אזרח במדינת ישראל", כתב לפיד. גם נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיב לציוץ של בן גביר: "אפילו כשיש ויכוחים בין ידידים ובני ברית, חובה להימנע מאמירות וציוצים חסרי בסיס, חסרי אחריות ומעליבים - הפוגעים באינטרס הביטחוני הלאומי של מדינת ישראל".

נזכיר כי ביידן התייחס הלילה בריאיון ל-CNN למשלוחי הנשק לישראל, ואמר כי "אזרחים בעזה נהרגו מהנשק הזה", בנוגע לפצצות במשלוח הנשק שהושהה בשבוע שעבר. הוא הוסיף: "הבהרתי שאם ישראל תיכנס לרפיח - והיא עדיין לא פלשה לשם באופן נרחב - לא אספק את הנשק". עם זאת, הוא הבהיר כי הקו האדום "טרם נחצה". ברקע, גורמים ישראלים הביעו בפני ממשל ביידן "תסכול עמוק" מהשהיית המשלוחים, כמו גם מתדרוכי התקשורת האמריקנית על ההחלטה - כך לפי גורם המעורה בפרטים.

לפי הנשיא, פעולותיה של ישראל ברפיח טרם חצו את הקו האדום מבחינת הממשל האמריקני - כניסה לאזורים מאוכלסים בכבדות בעיר הדרומית ברצועה. "הצבא לא נכנס למרכזי האוכלוסייה, מה שהם עשו זה על הגבול. יחד עם זאת, זה גורם לבעיות מול מצרים, שעבדתי קשה מאוד כדי לוודא שיש לנו מערכת יחסים איתה", אמר ביידן. לדבריו, הוא אותת לראש הממשלה נתניהו ולגורמים אחרים בישראל שהתמיכה האמריקנית בפעולות במרכזי אוכלוסייה מוגבלת. "הבהרתי לנתניהו ולקבינט המלחמה - הם לא יקבלו את התמיכה שלנו אם הם ימשיכו למקומות האלה".