בצל המגעים, הערכה בישראל: "יש אפשרות לשחרר חטופים בתוך כשבועיים"

ראש המוסד חזר מסבב הפגישות בקטר, ויש מי שמעריכים כי הליך המו"מ ייקח בין שלושה לחמישה שבועות. בחמאס מציגים התגמשות מסוימת ומוכנים לוותר על הפסקת הלחימה כבר בשלב הראשון, אך דורשים לבחור את זהות המחבלים שישוחררו - מחבלים כבדים עם דם על הידיים

זמן צפייה: 06:26

התקדמות במו"מ לעסקת חטופים: ראש המוסד דדי ברנע שב הערב (שישי) לישראל, לאחר סבב פגישות בקטר, זאת ברקע תחושת התקדמות במשא ומתן לעסקה מול חמאס. מלשכת רה"מ נמסר כי ישנם פערים בין הצדדים, אך כי בשבוע הבא ייצא הצוות פעם נוספת. בכירים ישראלים טוענים כי ההליך אינו הולך להיות פשוט, ואורכו יהיה שלושה עד חמישה שבועות, אך במקביל, גורם ביטחוני טוען כי "יש אפשרות לשחרר חטופים בתוך כשבועיים". לפי מספר דיווחים, חמאס מוכן לוותר על דרישתו להפסקת הלחימה כבר בשלב א', שיכלול החזרת חטופים חיים וגופות חטופים.

בפגישה שהתקיימה בבונקר של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, בכיר חמאס עדכן אותו על כך שהארגון הסכים להיכנס למשא ומתן על עסקת חטופים והפסקת אש. חמאס מעוניין לבחור את זהותם של המחבלים שישוחררו מהכלא הישראלי, ורוצה התחייבות מקטר, מצרים וארה"ב שבשלב ב' ידונו על סיום המלחמה.

חסן נסראללה נועד עם בכיר חמאס, ח'ליל אל-חיה
חסן נסראללה נועד עם בכיר חמאס, ח'ליל אל-חיה

בישראל טוענים כי נקודות המחלוקת המהותיות מול חמאס הן כאלה שיכולות להיפתר בנוסחים שמועברים בין ישראל לבין המתווכות. בין נקודות המחלוקת, דרישת חמאס לווטו על זהות המחבלים שישוחררו, ומדובר על מחבלים כבדים עם דם על הידיים. ישראל לא מעוניינת שחמאס יבחר אותם. בנוסף, נושא הקצבת הזמן למשא ומתן על שלב ב'. בחמאס מעוניין המו"מ ללא הקצבת זמן, אך בישראל כן מעוניינים לקצוב זמן, כדי שיוכלו לחזור ללחימה במידת הצורך.

בחמאס טוענים כי סוגיות הבסיס של המשא ומתן לא השתנו, ורק כי מוצגת מעט יותר גמישות. בקטר טענו בפני ארגון הטרור כי ישראל צפויה להחזיר את תשובה במהלך השבת, כך שניתן להניח כי ראש המוסד העביר כבר את התשובה, וכי קטר תעביר אותה לחמאס בקרוב.

ברקע ההתקדמות הזו, אתמול התרחש עימות משמעותי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין שר הביטחון יואב גלנט. בפורום שאחרי כינוס הקבינט, שר הביטחון אמר לנתניהו כי הוא אינו נותן לו להתנהל מול ראשי מערכת הביטחון וממדר אותו, ונתניהו טען מנגד כי אינו יאפשר לו לנהל דיונים מאחורי הגב שלו.

רה"מ נתניהו והשר גנץ בכנסת
רה"מ נתניהו וח"כ גנץ בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ברקע המגעים, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ פנה היום לנתניהו: "איבדנו רבים כל כך מהחטופים שמתו בשבי. זה לא הזמן למשחקי אגו עם שר הביטחון - לחטופים אין זמן".

גנץ המשיך: "לפני שמונה חודשים קיבלנו יחד החלטה אמיצה וכואבת עם מחיר וסיכונים. החזרנו מעל 100 חטופות וחטופים למשפחותיהם ואוהביהם. נתנו אוויר לנשימה לאזרחי ישראל. נכון, מולנו אויב אכזר. לא הכל תלוי בך. אבל עליך לגלות מחויבות, נחישות וכנות כוונות גם הפעם. גם כשהמחירים כבדים יותר. אם תיקח את ההחלטה הנכונה ותביא מתווה אחראי - יהיה לך גיבוי מלא מחבריי וממני, וחשוב מכך - יהיה לך גיבוי לאומי רחב מהעם. זו ההחלטה הנכונה אסטרטגית. זה הדבר היהודי לעשות".