זלנסקי שוחח עם לפיד: "מצפה לסיוע מעשי מישראל"

רה"מ שוחח עם נשיא אוקראינה, זאת לראשונה מאז שנכנס לתפקידו. לפיד קרא "להגיע לפתרון דיפלומטי בכדי לסיים את הלחימה" בין רוסיה לאוקראינה, ו"הביע תנחומים על ההרוגים והנפגעים במלחמה". זלנסקי: "סומך על כך שישראל תצטרף לסנקציות על רוסיה ותתן סיוע מעשי לאוקראינה"

ראש הממשלה לפיד ונשיא אוקראינה זלנסקי
ראש הממשלה לפיד ונשיא אוקראינה זלנסקי | צילום: רויטרס

ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח היום (חמישי) עם נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, לראשונה מאז נכנס למשרד ראש הממשלה. לפי גורמים המעורים בפרטים, האוקראינים הם אלה שיזמו את השיחה מול לשכת ראש הממשלה בימים האחרונים.

בין היתר, השניים דנו גם על נסיעת מתפללים לאומן לקראת ראש השנה. ברקע לשיחה - מתיחות שנרשמה בחודשיים האחרונים מול רוסיה והנשיא ולדימיר פוטין. לפיד בירך את זלנסקי לרגל יום העצמאות ה-31 לאוקראינה שחל בשבוע שעבר, 24 באוגוסט, וכן ציין את תמיכתו בעם האוקראיני. זלנסקי אחרי השיחה עם לפיד: "סומך על כך שישראל תצטרף לסנקציות על רוסיה ותתן סיוע מעשי לאוקראינה"

מטעמו של לפיד נמסר כי "ראש הממשלה לפיד והנשיא זלנסקי, שוחחו על מצב הלחימה באוקראינה. רה"מ לפיד הביע תנחומים על ההרוגים והנפגעים במלחמה, וקרא להגיע לפיתרון דיפלומטי בכדי לסיים את הלחימה. ראש הממשלה קורא לאזרחי ישראל שלא להגיע לעיר אומן בחגי תשרי לאור סכנת החיים הממשית בכניסה לאזור הלחימה".

מוקדם יותר היום חידד משרד החוץ את אזהרת המסע לאוקראינה, בדגש על העיר אומן וסביבתה. בשל המלחמה והקרבות הפעילים בין רוסיה ואוקראינה, המשרד קרא לאזרחי ישראל להימנע מלהגיע לאוקראינה. בהודעת המשרד נמסר: "אזרחים ישראלים הנמצאים באוקראינה נקראים לעזוב מידית את גבולות המדינה. המצב הביטחוני הנפיץ מהווה סכנת חיים ממשית ומידית".

יצחק הרצוג נשיא המדינה, ולדימיר פוטין נשיא רוסיה
הנשיא יצחק הרצוג, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

כמו כן, ברקע נמצא גם משבר הסוכנות היהודית ורוסיה שטרם הגיע לפתרון. לאחרונה, נזכיר, שוחח נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם הנשיא הרצוג, אך טרם התקיימה שיחת בין ראש הממשלה לפיד לבין פוטין, מאז כניסתו של לפיד לתפקידו. המתיחות בין המדינות מגיעה על רקע התבטאויותיו של לפיד נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה וכן ציפייה רוסית לפתירת סוגיית "חצר אלכסנדר", שהובטחה להם על ידי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

לפי ההודעה שפרסם בית הנשיא, פוטין והרצוג דנו בנושאים בילטרליים שונים בין שתי המדינות, בהם אתגרי העם היהודי בתפוצות. כמו כן, נשיא המדינה הרחיב בשיחה על סוגיית פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה. עוד נמסר מבית הנשיא כי "השיחה שהתנהלה באווירה חיובית, הייתה ארוכה, כנה ופתוחה. שני הנשיאים הדגישו את שיתופי הפעולה החשובים בין ישראל ורוסיה וסיכמו לעמוד בקשר על מנת להמשיך ולחזק את היחסים בין המדינות".

מטה הסוכנות היהודית במוסקבה
מטה הסוכנות היהודית במוסקבה | צילום: רויטרס

"נשיא רוסיה הדגיש את מחויבותו האישית להנצחת השואה ולמאבק באנטישמיות, והבטיח להמשיך ולעמוד לצד הקהילות היהודיות ברוסיה ובתפוצות. יודגש כי נשיא המדינה יזם את השיחה לבקשת ראש הממשלה יאיר לפיד ובתיאום עם משרד החוץ".

בינתיים, בישראל ממשיכים להיערך לאפשרות שפעילות הסוכנות אכן תהיה בסכנה, ואולי אפילו תופסק בקרוב, ולכן גיבשו בקרב אנשיה מסמך לדרג המדיני ובו מספר חלופות באשר להמשך הפעילות של הסוכנות בכל זאת, בהן העברת סמכויות לארגון נתיב ומתן אפשרות למי שרוצה לעלות לישראל מבלי לעבור דרך הארגון.