הבית הלבן: "השיחות על עסקת חטופים רציניות מאוד"

דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי אמר כי ארה"ב "תתמוך בהפסקה זמנית של המלחמה". בכיר ישראלי לחדשות 13: "בשעות הקרובות צפויה להגיע תשובה מקטר לגבי עמדת חמאס". גורם ישראלי המעורה בפרטי המו"מ: "בניגוד לדיווחים, חמאס לא דחה את המתווה"

זמן צפייה: 01:11

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון קירבי, התייחס הערב (שלישי) בתדרוך בבית הלבן למגעים לעסקת חטופים - ואמר כי "השיחות בנושא רציניות מאוד". הוא הוסיף כי ארה"ב "תתמוך בהפסקה זמנית של המלחמה". בכיר ישראלי: אמר לחדשות 13 כי "בשעות הקרובות צפויה להגיע תשובה מקטר לגבי עמדת חמאס".

לדברי קירבי, ממשל ביידן מנסה למנוע את הרחבת העימות בגבול הצפון - ועומד בקשר עם גורמים בישראל ובלבנון. על סוגיית "היום שאחרי" אמר הדובר כי וושינגטון "לא רוצה לראות את חמאס כשליט עזה יותר. לא משנה מה יהיה העתיד של הרצועה - הוא לא יכלול את חמאס. כל ממשלה בעזה ביום שאחרי חייבת להיות ממשלה פלסטינית, בלי חמאס". בהמשך התדרוך קירבי נקב באופן ספציפי בשמה של הרשות הפלסטינית כישות שצריכה להיכנס לנעלי חמאס ברצועת עזה, לדעת ממשל ביידן.

"שום דבר לא השתנה בדעתנו, אנחנו לא רוצים לראות את שטח עזה קטן כתוצאה מאזור חיץ", הוסיף. "אנחנו לא רוצים לראות את שטחה של עזה קטן בשום מצב".

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן
ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר דווח ברשת CNN כי מקורות יודעי דבר אישרו שישראל הציעה לבכירי חמאס לעזוב את עזה כחלק מהסכם הפסקת אש רחב יותר. על פי הדיווח, ההצעה הועלתה לפחות פעמיים, פעם אחת בוורשה על ידי ראש המוסד דדי ברנע, במהלך הפגישה המשולשת בחודש שעבר עם ראש ה-CIA ויליאם ברנס וראש ממשלת קטר אל ת'אני, ופעם שניה על ידי שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן, מוקדם יותר החודש. לפי הדיווח, ראש ממשלת קטר אמר לבלינקן כי "זה לא יעבוד" לאור חוסר האמון של חמאס בנוגע לכך שישראל תפסיק את הלחימה לאחר הגליית המנהיגים.

לאחר מכן דווח כי חמאס דחה ההצעה לשחרור חטופים תמורת הפסקת אש של חודשיים. בתגובה לדיווח, גורם ישראלי אמר: "לא הגיע שום מסר מהמתווכות שחמאס דוחה מתווה מסוים, השיח נמשך".