גורם ישראלי: "חמאס לא מתעקש על נסיגה מהרצועה בשלב הראשון"

גורם ישראלי אמר כי חמאס לא מתעקש על נסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה בשלב הראשון, וכי יש פתח להתקדמות בשיחות. נתניהו יקיים הערב דיון עם צוות המו"מ, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס. אלה הסעיפים העיקריים

זמן צפייה: 01:31

ביום שאחרי הודעת המוסד שלפיה ישראל קיבלה את תשובת חמאס בנוגע להצעה לעסקה, גורם ישראלי אמר הבוקר (חמישי) כי חמאס לא מתעקש על נסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה בשלב הראשון, וכי יש פתח להתקדמות בשיחות. בתוך כך, נתניהו יקיים הערב דיון עם צוות המשא ומתן, ולאחר מכן יתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני.

הנקודות העיקריות:

• בסעיף 8 השנוי במחלוקת מדובר על כך שבין השלב הראשון לשלב השני ידונו הצדדים "בין היתר" על מפתחות האסירים שישוחררו בעסקאות הבאות. אין התחייבות מצד חמאס לדון גם על סוגיות נוספות כפי שרוצה ישראל - ומנגד אין אמירה ברורה שהדבר לא יקרה.
• ⁠בסעיף 14 חמאס עדיין מתעקש שהמתווכות יתחייבו על כך שישראל לא תחדש את המלחמה - גם אם לא יגיעו לסיכום על המשך הפסקת האש לפני תום שלב א', שבו ישוחררו חטופות וחטופים מבוגרים.
• ⁠ הדרישה לנסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה עם תחילת העסקה הוסרה - והמהלך יתאפשר אחרי שחרור הנשים והשחרור ההומניטרי.

בנימין נתניהו ויחיא סינוואר
בנימין נתניהו ויחיא סינוואר | צילום: רויטרס

במקביל, העיתון הלבנוני "אל אח'באר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווח על "התפתחות משמעותית" במגעים, שקשורה למאמציו של ראש ה-CIA וויליאם ברנס, בתיאום עם קטר, מצרים וטורקיה.

על-פי הדיווח' האמריקנים הציגו דרישות דומות לזו של חמאס, שלפיה השלבים הראשון והשני יתנהלו תוך הפסקת אש, או לחלופין הגעה לרגיעה בת קיימא לאורך כל המו"מ - כבר בסוף השלב הראשון. בנוסף, ישראל תפנה את מעבר רפיח בהסכמת קהיר - עד שיושגו הבנות על ניהול המעבר - אך זאת ללא התחייבות ישראלית לנסיגה מלאה מציר פילדלפי.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה | צילום: רויטרס

בתוך כך, גורם ישראלי אמר ל-CNN כי לפי ההתפתחויות האחרונות, הרושם הוא ש"ישראל וחמאס נמצאות על סף הסכם מסגרת להפסקת אש ושחרור חטופים". לדבריו, בירושלים מאמינים כי תגובת חמאס שלפיה הוא "בוחן את ההצעה בחיוב" תאפשר לצדדים להתכנס למשא ומתן.

אמש, אחרי שהתקבלה תשובת חמאס, אמר ראש הלשכה המדינית של של ארגון הטרור איסמאעיל הנייה כי הוא שוחח עם קטר ומצרים בנושא, והדגיש כי חמאס "מתייחס בחיוב לתוכן שיחות המשא ומתן".

קרובי חטופים מסרו כי הם "מברכים את ראש הממשלה על קידום 'עסקת נתניהו'. עם זאת, ולאור התבטאויות שרים בכירים, הרי שאם הממשלה תכשיל את עסקת נתניהו לשחרור החטופות והחטופים - לא יהיה מנוס מיציאה של מיליוני ישראלים לרחובות. עם ישראל מצביע פעם אחרי פעם בכל סקר וסקר כי הוא בעד עסקה מלאה להחזרת כל החטופים והחטופות.

"לא נאפשר לשרים בממשלה לטרפד עסקה פעם נוספת; לא נאפשר לשרים בממשלה לחבל בעסקה נוספת. מדובר באתוס ישראלי ובערך אנושי עליון שלא משאירים אף אחד מאחור. הממשלה נמצאת במבחן המוסרי העליון של כהונתה: המשך ההפקרה או פעולה נחושה להצלה והשבה. החזרה מלאה של החטופים או שכל אזרחי מדינת ישראל יצאו לכבישים ולצמתים. לא נפקיר את 120 החטופים בפעם השנייה".

בהכנת הידיעה השתתפו אורי שאבי ודני מולכו