איראן, הפלסטינים ופסגה בסעודיה: לקראת ביקור ביידן

ארבעה ימים לביקור נשיא ארה"ב במזרח התיכון: בפני ביידן ניצבים לא מעט אתגרים, ונראה כי ישראל וענייניה יידחקו לשולי סדר היום. ביידן מעוניין לסמן "וי" על הסוגיה האיראנית - ולהגיע להישג בדמות זימון פסגה משולשת בבית הלבן בהשתתפות לפיד ויורש העצר הסעודי כצעד לנורמליזציה. לוח הזמנים המלא לביקור הנשיאותי

זמן צפייה: 03:29

הנשיא האמריקני שפגש את כל ראשי הממשלה בישראל מאז גולדה מאיר ינחת בארץ ביום רביעי - ויש לו לא מעט אתגרים לא פשוטים להתמודד איתם. ביידן הוא אולי אחד הנשיאים הכי פרו-ישראלים שהיו בבית הלבן, אך בביקורו הקרוב במזרח התיכון, ישראל וענייניה יידחקו כנראה לשולי סדר היום.

מטרה אחת שביידן ירצה לסמן עליה "וי" היא הסוגיה האיראנית. אלא שהאחרונים לא מרימים את הכפפה ולא ממהרים לקחת את ההצעה הנדיבה לחזור להסכם הגרעין. אז מה בכל זאת ייחשב להישג? ייתכן שזימון פגישה משולשת בבית הלבן בהשתתפות ראש הממשלה יאיר לפיד ויורש העצר הסעודי כצעד לנורמליזציה.

ביקורו הראשון של ביידן בישראל היה ב-1973, אז הוא פגש את גולדה מאיר. מאז הוא נפגש עם כל ראש ממשלה ישראלי וגם הפעם יקפיד להיפגש רק עם לפיד ובנט, אלא גם עם נתניהו - כמי שמכיר היטב את הפוליטיקה הישראלית. גם עם אבו מאזן צפוי הנשיא האמריקני להיפגש, שכן תמיד היה פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני מהותי עבורו; ולמרות שהוא יודע שזה חסר סיכוי כרגע - הוא ימשיך לדחוף את הצדדים לכך.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-0907222010' autoplay='0' credit='' desc='לוח הזמנים של ביקור ביידן' poster='' kid='1_0h5w791n' duration='']

כמו כן, בסעודיה צפוי מפגש הפסגה להוביל בין היתר לצעדי הנורמליזציה עם ישראל. הצעדים הללו צפויים להיות מוכרזים רק בסעודיה - ולא בישראל. יודגש כי גורם ישראלי לא אמור להיות על המטוס של הנשיא האמריקני, אבל בארה"ב מנסים עד הרגע האחרון להגיע לבשורה בנושא הזה.

בתוך כך, אתמול נערכה שיחת טלפון ראשונה בין ראש ממשלה יאיר לפיד לאבו מאזן - שיחה ראשונה בין ראש ממשלה ישראלי ליו"ר הרשות הפלסטינית זה חמש שנים. לא היה קשה לשכנע את לפיד לענות לשיחה הזו והוא לא שולל פגישה. בנוסף, בישראל מעריכים שזה הצעד הבא. מחר, בישיבת הממשלה, ייתכן שהמחלוקות הללו יעלו גם במהלך הדיון הזה.

לפי לוח הזמנים, ביום הראשון לביקור, כאמור - יום רביעי - ייערך טקס קבלת הפנים בנתב"ג, שאמור להיות מצוצמם יחסית, ורשימת המוזמנים עדיין לא נסגרה סופית. משם ימשיך הנשיא ביידן לבסיס פלמחים יחד עם שר הביטחון בני גנץ, ושם הוא ישהה 40 דקות, יערוך סיור ויקבל סקירה ביטחונית. באותו יום הוא צפוי לבקר גם ב"יד ושם".

יורש העצר הסעודי מחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי מחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

למחרת, ביום חמישי, הנשיא ביידן יפגש עם ראש הממשלה יאיר לפיד, ולאחר מכן ימסרו השניים הצהרות לתקשורת. בהמשך תיערך פסגה דרך "זום" בהשתתפות ביידן, לפיד וראשי המדינות של הודו ואיחוד האמירויות. בהמשך יגיע הנשיא ביידן לטקס בבית הנשיא, ובשעות הערב הוא יגיע לאירועי פתיחת המכביה.

ביום שישי יגיע ביידן לרשות הפלסטינית, כאשר הסיור שתוכנן במזרח ירושלים נמצא כרגע בסימן שאלה. באשר לאפשרות שגורם ישראלי יצטרף לנסיעה של הנשיא ביידן לערב הסעודית, בכיר ישראלי אמר לחדשות 13 כי הסיכויים לא גבוהים, אך הרושם הוא שאפשרות כזאת אכן נמצאת על הפרק ונבחנת.

בחדשות 13 פורסם כי במערכת הביטחון גיבשו בימים האחרונים חבילת צעדי מחווה כלפי הרשות הפלסטינית - לבקשת הממשל האמריקני לקראת ביקור הנשיא ביידן. בממשל האמריקני מבינים כי המצב הפוליטי לא מאפשר צעדים דרמטיים ובכל זאת הייתה דרישה אמריקנית ברורה – לתת משהו. לאחר דיונים שנערכו בשבועות האחרונים גובשה חבילת מחוות שכוללת שני צעדים מרכזיים.

הצעד הראשון כולל הצהרה ישראלית שהיא מחויבת לקדם במהירות את הרשות הפלסטינית לטכנולוגיה סלולרית מתקדמת G4, טכנולוגיה סטנדרטית בכל המערב, אך הרשות עוד תקועה מאחור. הצעד השני הוא לאפשר נוכחות פלסטינית סמלית במעבר אלנבי. לדרג המדיני יוצגו בקרוב שלוש חלופות שונות בעניין הזה. זו סוגיה יותר רגישה ויש לה השלכות שמגבירות את המשילות של אבו מאזן ובישראל רוצים לתת לו את המחווה הזאת.

כמו כן, בטקס החגיגי שייערך בשבוע הבא בבית הנשיא בירושלים, נשיא המדינה יצחק הרצוג יעניק לנשיא ביידן את "עיטור הנשיא". עיטור הנשיא מוענק למי שתרם תרומה יוצאת דופן לישראל או לאנושות בכישרונם, בשירותם או בדרך אחרת. זהו העיטור הראשון שהרצוג מודיע שיעניק מאז נכנס לתפקידו בדיוק לפני שנה.