גנץ על המו"מ הימי: "נסראללה ישבש המו"מ? המחיר - לבנון"

שר הביטחון נשא דברים בכנס באוניברסיטת רייכמן והתייחס למו"מ הימי עם לבנון: "מקווים שגם הלבנונים יהיו מספיק נבונים". ראש המטה לביטחון לאומי איל חולתא אמר בכנס כי "אנחנו מעוניינים שהרשות תפעל לסיכול הטרור - אך המצב בצפון השומרון לא מאפשר לנו להסתכל מנגד"

בני גנץ, חסן נסראללה
בני גנץ, חסן נסראללה | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

שר הביטחון בני גנץ דיבר היום (חמישי) בכנס מדיניות ללוחמה בטרור באוניברסיטת רייכמן בהרצליה ואמר: "אני מאמין שבסופו של יום יעמדו שתי אסדות. אחת בצד הישראלי והשניה בצד הלבנוני, וכל השאלה אם תהיה באמצע הסלמה או לא. התוצאה בקצה תהיה אותו הדבר. אנחנו פועלים באמצעות המתווך האמריקני, נפיק מהאסדות כשנוכל להפיק. אנחנו מקווים שגם הלבנונים יהיו מספיק נבונים. אם נסראללה רוצה לשבש את התהליך הזה הוא מוזמן, המחיר יהיה לבנון".

ראש המטה לביטחון לאומי (מל"ל) איל חולתא דיבר גם הוא והתייחס למצב הביטחוני הנפיץ בכל הגזרות: גזרת איו"ש, עזה, לבנון ואיראן. על ההתחממות בשטחי יהודה ושומרון אמר: "אנחנו בימים רגישים מאוד בתקופת חגים ולפני בחירות. עולה פעם אחר פעם שאלת האחריות של הרשות הפלסטינית למצב".

שר הביטחון בני גנץ בכנס אוניברסיטת רייכמן
שר הביטחון בני גנץ בכנס אוניברסיטת רייכמן | צילום: גלעד קוולרצ'יק

חולתא הרחיב על אחריות מנגנוני הביטחון הפלסטיניים ואמר כי "אנחנו מעוניינים שהרשות תפעל לסיכול הטרור. בזמנים שהמנגנונים פעלו בצורה אפקטיבית ישראל לא נדרשה לעשות את זה בעצמה, אך כעת המצב בצפון השומרון לא מאפשר לנו להסתכל מנגד. אלמלא חיכוך בתוך הערים, יהיה טרור מחוץ לערים. בשבוע כזה שבו נהרג קצין יש לנו הזדמנות לראות זאת בצורה ישירה".

הקצין אליו התכוון חולתא הוא רס"ן בר פלח ז"ל, סגן מפקד הסיירת של חטיבת הנח"ל, שנהרג בהיתקלות כוחות צה"ל עם שני מחבלים סמוך למעבר גלבוע (ג'למה) הנמצא ליד ג'נין. מהתחקיר הראשוני של צה"ל עלה כי התצפיתנית דיווחה ב-23:39 על חשודים ש"יכול להיות שהם חמושים". שעתיים וחצי לאחר מכן נפתחה אש ופלח נהרג.

מצעד הדגל הפלסטיני שהתקיים בח'אן יונס, בתגובה למצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגל הפלסטיני שהתקיים בח'אן יונס

חולתא גם התייחס בדבריו לסוגיית הגרעין האיראני ואמר כי "ישראל תתכונן לתרחישים השונים ככל שיתפתחו". עוד הוסיף כי "איראן חשה כבר היום בטוחה יחסית להפעיל כוח במרחב - סייבר, טילים, אוניות בים. איראן עסוקה בערעור של המציאות האזורית ורוצה לשבש את מרקם החיים באזור. היא מחוללת של טרור מדינתי, ישירות או בעזרת שלוחים. היא משתמשת בטרור ככלי למימוש מדיניות, אין הרבה מדינות שמרשות לעצמן לפעול כך. אנחנו מבהירים לשותפים שלנו - המערכת הבינלאומית צריכה לגבות מאיראן מחיר על כך".

"הזירה הדרומית נמצאת במצב יציב", התייחס חולתא למצב ברצועת עזה", גם כאן הדרג המדיני פועל לייצר מציאות של שקט ורגיעה". עוד הוסיף בדבריו לגבי המצב בלבנון סביב המשא ומתן על הגבול הימי: "לבנון נמצאת במציאות חסרת תקדים. ישראל מעוניינת בלבנון יציבה - לישראל אין עניין בהתפרקות לבנונית", אמר.

הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירת האירוע בו נהרג רס''ן בר פלח
הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירת האירוע בו נהרג רס''ן בר פלח | צילום: דובר צה''ל

"אנחנו מבינים את התועלת הכלכלית והביטחונית ומקווים שההנהגה הלבנונית תחתור גם היא להגיע להסכמה ולא תאפשר לחיזבאללה. יחד עם זאת חשוב לומר - ישראל לא תורתע מהאיומים האלה ותמשיך לפעול לממש את האינטרסים שלה. אסדת כריש תופעל ברגע שהיא תוכל", כך חולתא.

קולות דומים לחולתא נשמעו אתמול מבכירים במערכת הביטחון ששלחו מסר לבכירים ברשות הפלסטינית, לפיו כל עוד מנגנוני הביטחון של הרשות לא יפעלו בשכם ובג'נין וישאירו את הוואקום הביטחוני שם - לא רק שלא יראו הפסקה בפעילות של צה"ל ושב"כ, אלא להיפך: כוחות הביטחון הישראליים ייכנסו יותר ויותר לשכם ולג'נין בלילות הקרובים.

בנוסף, בצל החשש מהסלמה בחגים, אתמול דווח כי מתקיימים מאמצים נרחבים מצד בכירים ישראלים לרתום את מדינות האזור להשפיע על יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ולמנוע הסלמה. מדובר בעיקר על מצרים וירדן - וגם קטאר מעורבת בניסיונות הללו. כך למשל, לפני כמה ימים ראש הממשלה יאיר לפיד קיים דיון בנושא, ואחריו אמר שר הביטחון גנץ: "צריך להפעיל השפעה על אבו מאזן ועל הרשות הפלסטינית דרך מדינות האזור. כבר התחלתי לפעול בערוצים האלה, אני מתכוון להמשיך בכך ואני מציע שנמשיך לפעול בנושא הזה בתיאום