העימות הסוער בקבינט: "שלא יצפו שאחזיק את הממשלה"

ברקע ההתקדמות במו"מ לעסקה, השרים סמוטריץ' ובן גביר תקפו את ראש הממשלה נתניהו בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני אמש, בה השר לביטחון לאומי אף איים לפרק את הממשלה, ואמר לרה"מ: "אם תקבל החלטות לבד, תישאר לבד"

זמן צפייה: 01:39

ברקע ההתקדמות במשא ומתן לעסקה: יו"ר הציונות הדתית שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי בן גביר תקפו את ראש הממשלה נתניהו בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה אמש, בה בן גביר אף איים לפרק את הממשלה - כך פורסם הערב (שישי) ב"זמן שישי".

בן גביר אמר בישיבת הקבינט: "מיד אחרינו אני מבין שמתכנסת הישיבה האמיתית. אנחנו כאן קישוט, ואחרי שנסיים אתה וגלנט יושבים עם ראשי מערכת הביטחון וסוגרים דברים. אנחנו תפאורה", ותקף את נתניהו: "אומר לך רה"מ, אם אתה מקבל החלטות לבד, זה על אחריותך וגם תישאר לבד. לא בחרו בי חצי מיליון אנשים כדי שאשב בממשלה אבל מי שיכריע יהיו ראשי מערכת הביטחון".

לאחר מכן, שרת החדשנות והמדע והטכנולוגיה גילה גמליאל הגיבה לאמירותיו של בן גביר, ואמרה לו: "אתה מאיים". השר לביטחון לאומי השיב: "לא מאיים, זו מציאות. אם מחליטים לבד - שלא יצפו ממני אחר כך להחזיק את הממשלה".

מזכיר הממשלה יוסי פוקס מיהר להרגיע את הרוחות, ואמר כי "תמיד היה מטבחון". לכך השר בן גביר השיב: "אם אני לא שותף למטבחון, זה אומר שאתם מדירים חצי מיליון איש. בסוף תישארו במטבח לבד".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, בפתח ישיבת הסיעה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני
ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני (ארכיון) | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

העסקה שעומדת על הפרק היא כזו בעלת מחירים מאוד כואבים, ותהיה עסקה שנויה במחלוקת בציבור הישראלי בעלת השלכות פוליטיות משמעותיות. בן גביר וסמוטריץ', ובכלל שרים בממשלה, יוכלו להצביע נגד העסקה - והיא עדיין תעבור בהצבעה במליאה.

על כן, בסופו של דבר בן גביר לא יהיה חייב להפיל את הממשלה, אלא יוכל להצביע נגד העסקה, כפי שעשה בפעם הקודמת שבה עסקת הפעימות עלתה לאישור הכנסת. זאת ועוד, השאלה היא האם מי מחברי הקואליציה יחליט לעזוב את הממשלה על מנת למנוע את קידום העסקה לחלוטין. כרגע אין סימנים למצב כזה, אם כי כאמור האיומים כבר התחילו בחדרים הסגורים.