הנשיא הרצוג: "דוחה אמירות פוגעניות כלפי בכירים אמריקנים"

לאחר התכתשות תקשורתית בין שרי הקבינת לבכירים בממשל האמריקני בעקבות ההסכם עם איראן, נשיא המדינה גינה את דבריהם של שרי הקבינט: "טראמפ הוא שותף אמין של ישראל, ידיד נאמן ובעל ברית חשוב, שיתוף הפעולה בין המדינות חיוני להתמודדות עם האתגרים האזוריים"

זמן צפייה: 13:27

בעקבות דבריו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וגורמים נוספים בקואליציה נגד ההסכם עם איראן, נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר היום (שני) במהלך וועידת JNS המתקיימת בירושלים: "אני דוחה מכל וכל אמירות פוגעניות המופנות כלפי בכירים בממשל האמריקני".

עוד אמר הנשיא: "ישראל וארצות הברית חולקות ערכים ואינטרסים משותפים, ושיתוף הפעולה בין המדינות חיוני להתמודדות עם האתגרים האזוריים. ישראל מעריכה את עמדתו הברורה של הממשל האמריקני ביחס לתוכנית הגרעין האיראנית ולפעילותה האזורית של איראן".

על נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הרצוג: "שותף אמין של ישראל, ידיד נאמן ובעל ברית חשוב. כמנהיג העולם החופשי וכנשיא ארצות הברית, הוא פעל בנחישות נגד האימפריה האיראנית וקידם יציבות במזרח התיכון".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, השר בן גביר היה הראשון במערכת הפוליטית שהתייחס להסכם ואמר: "ההסכם של טראמפ אינו מחייב אותנו, ישראל מחוייבת להגן על אזרחיה וחייליה ואינה כפופה לארצות הברית". עוד אמר: "אנחנו מדינה עצמאית וריבונית. עמדתי ברורה: איננו שותפים להסכם הזה שאיננו דואג לבטחוננו, והוא איננו מחייב אותנו בשום צורה. אסור לנו להתפשר על פחות מפירוק החיזבאללה, אסור לנו לסגת מאף שטח שלוחמנו כבשו וטיהרו מתשתיות טרור, אסור לנו לחזור למצב בו אלפי מחבלים יושבים על גדרות יישובי הצפון, ובוודאי שאסור לנו לשתוק לרגע מול ירי לעבר מדינת ישראל".

בציוץ אחר כתב השר: "אמרתי לראש הממשלה, גם בישיבות בינינו: על כל דמעה של אמא ישראלית, אלף אימהות לבנוניות צריכות לבכות. עם כל הכבוד לאמריקנים, ישראל חייבת להבהיר לעולם כולו שדם בנינו וביטחון אזרחנו איננו הפקר. לבנון כולה צריכה לבעור. מספיק עם הפינג־פונג. במזרח התיכון לא מנצחים בתגובות מדודות ובהכלה - צריך להשתגע. למחוק. להכריע את הטרור". הציוץ סומן ברשת החברתית X כציוץ המפר את כללי הרשת החברתית.

סגן נשיא ארה"ב ג'יי. די. ואנס בפסגה בשווייץ
סגן נשיא ארה"ב ג'יי. די. ואנס בפסגה בשווייץ | צילום: רויטרס

סגן נשיא ארה"ב ג'יי. די. ואנס הגיב לביקורת בישראל ואמר בריאיון ל"ניו יורק טיימס" כי "ישראל היא מדינה של תשעה מיליון בני אדם. אתם לא יכולים 'להרוג את דרככם החוצה' מכל בעיה ביטחונית שאתם ניצבים בפניה". הוא הדגיש כי ארה"ב פועלת לקידום האינטרסים הלאומיים שלה, וכי לעתים קיימים פערים בגישה בין וושינגטון לירושלים. שעות לאחר מכן כתב נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ברשת Truth: "הנפט זורם - ואיראן לא תשיג לעולם נשק גרעיני. אין בעד מה!".

בהמשך אמר ואנס בהצהרה בבית הלבן כי "הדרך היחידה שבה איראן תקבל את תשלומי הפיצויים היא אם תסכים לשנות כליל את התנהגותה ולהבטיח כי לא יהיו ברשותה טילים המאיימים על העולם". הוא הוסיף כי "הפרגמטיסטים באיראן, המעוניינים בקיום יחסים טובים עם האזור, הם אלו שמכתיבים כעת את הטון במדינה". לדבריו, איראן תזדקק למשאבים כספיים נרחבים כדי לשקם את תוכנית הגרעין שלה, שהושמדה, כשבמקביל "קיימת ציפייה חד-משמעית מישראל ומחיזבאללה לכבד את הסכם הפסקת האש בלבנון". הוא תקף את השרים בקבינט שמתחו ביקורת על טראמפ: "הוא המנהיג היחיד שאוהד אתכם, ההגנה שלכם הגיעה מהכסף שלנו".

סגן הנשיא ג'יי. די. ואנס
סגן הנשיא ג'יי. די. ואנס | צילום: רויטרס

סגן הנשיא הדף את טענותיהם של השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', שתקפו את העסקה, ורמז כי בניגוד אליהם, ראש הממשלה בנימין נתניהו מודע לפרטי ההסכם וטרם השמיע נגדו ביקורת פומבית. "אנחנו פועלים על פי מה שטוב לאזרחי ארה"ב". הוא הוסיף כי הנשיא טראמפ נוקט בגישה פרגמטית שנועדה לבחון הזדמנות אמיתית לשינוי במזרח התיכון.

לאחר שסגן הנשיא האמריקני פנה בכלי התקשורת לבן גביר וסמוטריץ' ושאל "מה ההצעה שלכם?" ענה השר לביטחון לאומי באנגלית וכתב: "זאת ההצעה שלי - לטפל בנאצים של המאה ה-21 כמו שארה"ב טיפלה בנאצים של המאה ה-20".