גלנט: "דרושה ועדת חקירה ממלכתית שתחקור גם אותי ואת רה"מ"

שר הביטחון קרא בבה"ד 1 להקמת ועדת חקירה ממלכתית: "כשלנו ב-7 באוקטובר". נתניהו התייחס למו"מ ופירט שוב את 4 "הקווים האדומים" שלו. הרמטכ"ל לפני פרסום תחקיר בארי: "ללמוד מגבורת אנשי הקיבוץ, שהגנו בגופם על ביתם כשאנחנו לא הגענו"

זמן צפייה: 01:34

ברקע פרסום תחקיר צה"ל על הקרבות בקיבוץ בארי ב-7 באוקטובר, שר הביטחון יואב גלנט נאם הערב (חמישי) בטקס סיום קורס הקצינים הקרביים בבה"ד 1. הוא הדגיש: "דרושה ועדת חקירה ממלכתית, שצריכה להיות אובייקטיבית. היא צריכה לבדוק את כולנו: מקבלי ההחלטות ואנשי הביצוע, הממשלה, הצבא וגופי הביטחון, בממשלה הזו, ובממשלות בעשור האחרון. שתבדוק אותי, את ראש הממשלה, את הרמטכ"ל וראש השב"כ, את צה"ל, ואת הגופים הלאומיים הכפופים לממשלה".

הוא הוסיף, בהתייחסו לתחקיר צה"ל: "ב-7 באוקטובר, במשמרת שלנו, לא עמדנו במשימה שהוטלה עלינו ולא הצלחנו כולנו, להגן על אזרחינו. לפני שעות אחדות, הציגו נציגי צה“ל לחברי קהילת בארי את עיקרי תחקיר ההתקפה על הקיבוץ. זהו תחקיר מבצעי קשה וכואב, ראשון בסדרה של תחקירים שנערכים בימים אלו בצה“ל. היכולת להשתפר נעוצה בתחקיר האמת - הצבת העובדות, הבנת המשמעויות, הסקת המסקנות והפקת הלקחים. זו חובתו של צבא הגנה לישראל כלפי המשרתים בו, אך לא פחות מכך כלפי האזרחים. עלינו לבנות מחדש את האמון שנפגע, המהווה תנאי ליכולתו של הצבא לממש את משימותיו".

חייל צה"ל, מול ההריסות בבארי
חייל צה"ל, מול ההריסות בבארי | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

ברקע המשא ומתן למען עסקה בה ישוחררו חטופים, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בטקס כי "יש ששואלים עד מתי תמשך המערכה - עד לניצחון, גם אם זה ייקח זמן". לאחר אמירתו, נשמעו קריאות "בושה" מהקהל, במקביל למחיאות כפיים.

נתניהו פירט שוב את 4 "הקווים האדומים" שלו, והוסיף: "בלי הלחץ הצבאי לא היינו יכולים להגיע לשחרור החטופים הראשון, ורק עם הלחץ הזה נגיע לשחרור השני. לא עמימות והססנות הביאו את ההישגים שלנו עד היום, רק בהירות ונחישות יביאו את שחרור חטופינו והשגת שאר מטרותינו. אני מחויב למתווה לשחרור חטופינו, אבל מרצחי החמאס עדיין ממשיכים לדבוק בדרישות שסותרות את המתווה, שמסכנות את ביטחון ישראל, כראש ממשלת ישראל אינני מוכן להסכים לדרישות אלה".
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבה"ד 1
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבה"ד 1 | צילום: דובר צה"ל

עוד אמר ראש הממשלה: "120 אחינו ואחיותינו, שמוחזקים בשבי החמאס, עומדים כל הזמן לנגד עינינו. יש לנו חובה מוסרית להשיב את כולם לישראל - את החיים והחללים כאחד. זוהי משימה קדושה", אך פירט את 4 "הקווים האדומים שלו": "כל מתווה חייב לאפשר לישראל לחזור להילחם עד להשגת כל מטרות המלחמה; לא נאפשר הברחות נשק לחמאס ממצרים, בראש ובראשונה על ידי שליטה ישראלית בציר פילדלפי ובמעבר רפיח; לא נאפשר את חזרתם של מחבלים חמושים, וכניסת אמצעי לחימה לצפון הרצועה. רק כך נשמר את ההישגים שהשגנו במלחמה עיקשת ובדמם היקר של לוחמינו".

לפי ראש הממשלה, העקרון הרביעי הינו: "אני עומד על כך שכבר בשלב הראשון של המתווה, מספר מקסימלי של חטופים חיים ישוחררו". הוא הוסיף: "אלה הם עקרונות-ברזל שלנו. אני בטוח שאם נעמוד עליהם נשיג עסקה שגם תשחרר את חטופינו וגם תבטיח שנמשיך להילחם עד השלמת כל יעדינו. הדרך לשחרר את חטופינו היא להמשיך ללחוץ על החמאס בכל הכוח".

הרצי הלוי נואם בטקס סיום קצינים
הרצי הלוי נואם בטקס סיום קצינים | צילום: דובר צה"ל

‏ברקע פרסום התחקיר הצה"לי הערב, הרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי, אמר לקצינים בבה"ד 1: "על כולנו ללמוד מגבורת אנשי בארי, כיתת הכוננות ואזרחים נוספים, שהגנו בגופם על משפחותיהם ועל אנשי הקיבוץ במשך שעות ארוכות, שבהן אנחנו לא הגענו להגן עליהם".

הוא התייחס לסערת גיוס החרדים, ואמר: "מדוע שלא יהיו כאן בעתיד על הרחבה ובקהל בינינו קצינים חרדים? נדע לקבל אותם, נדע לכבד את אמונתם. הם יתרמו לביטחון המדינה ולביטחונם, הם ירגישו משמעותיים יותר בזכות זה. אני בטוח בכך. ישראל תהיה מדינה מלוכדת וחברה חזקה יותר".