המתווך האמריקני לחדשות 13: "ההסכם טוב לביטחון ישראל"

בריאיון מיוחד למהדורה המרכזית טוען עמוס הוכשטיין, שהיה החוליה המקשרת בין ירושלים לביירות, כי אף מדינה לא קיבלה את כל מה שרצתה במסגרת ההסכם עם לבנון על הגבול הימי, והסביר כי ההישג הוא ש"מדינה שלא מכירה בצורה רשמית בישראל חתמה איתה על הסכם גבול". על ההשפעה של חיזבאללה אמר: "ישראל הבהירה לי שלא תנהל מו"מ תחת איומים"

זמן צפייה: 05:14

המתווך האמריקני בהסכם בין ישראל לבין לבנון על הגבול הימי התראיין הערב (חמישי) במהדורה המרכזית, ואמר כי ההסכם טוב לביטחון ישראל. "ישראל לא קיבלה כל דבר שרצו ולבנון לא קיבלה כל דבר שרצתה", אמר הוכשטיין, "ככה בדרך כלל עובד מו"מ".

הוכשטיין, מקורבו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, היה ההחולייה המקשרת היחידה בין ירושלים לביירות, והוא טוען שהשאלה מי ניצח במשא ומתן היא החלק הגדול ביותר בבעיה. "זה היה מו"מ שהתנהל כמעט 11 שנים", אמר הוכשטיין, "החלטתי לשנות את המשוואה. שינינו את השיחה כך שכולם ייצאו מנצחים".

"ישראל רוצה את החלק הכלכלי שלה כמובן", הוסיף הוכשטיין, "אבל היא באמת רוצה ביטון ויצביות בים התיכון. התלוטת של ישראל בים התיכון היא תוצאה של הצלחתה האדירה בפיתוח כמות גדולה כל כך של גז טבעי".

אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש | צילום: חברת אנרגי'אן

עוד אמר הוכשטיין: "קו המצופים אינו היה הגבול הרשמי בין ישראל ולבנון, ועכשיו לבנון הסכימה להכיר בו סטטוס-קוו בין ישראל ובינה. זה מאפשר לישראל לסייר לאורך הקו הזה ותהיה לה אפשרות פיקוח. זה הרבה מאוד לישראל".

"כל המפלגות בלבנון מכירות בגבול שמעולם לא היה לישראל", אומר הוכשטיין על מה שהוא מגדיר כהישג ישראלי, "לא מדובר במדינה רחוקה, אלא מדינה גובלת בישראל, מדינה שלא מכירה בקיומה של ישראל מבחינה דיפלומטית, ועכשיו יש לה הסכם קו גבול איתה".

על השפעת איומי החיזבאללה על המשא ומתן אומר הוכשטיין: "ישראל הבהירה לי לי שלא יהיה מו"מ תחת איומים". הוכשטיין התייחס גם לביקורת בישראל על העיתוי, רגע לפני הבחירות, ואמר: "היה לנו חלון זמן קריטי. אילו חיכינו, אולי ההסכם לא היה מגיע".