פעם נוספת: מפגינה בשוודיה שרפה דף נקי - ולא ספר תורה

אמש נתן בית המשפט השוודי את אישורו בפעם השנייה החודש לשרוף ספר תורה כמחאה מול שגרירות ישראל במדינה, אך כמו בפעם הקודמת - המהלך לא התרחש לבסוף. בשעות האחרונות התבצעו מאמצים למנוע את האירוע, ושר החוץ כהן שוחח עם מקבילו השוודי

Whatsapp Image 2023 07 28 At 1

לאחר שבית המשפט בשוודיה אישר אמש בפעם השנייה לשרוף ספר תורה במדינה, היום (שישי) החליטה המפגינה לה ניתן האישור לשרוף דף חלק - ולא ספר תורה. נזכיר כי גם מוקדם יותר החודש החליט מפגין נוסף שקיבל אישור לשרוף את הספר הקדוש שלא לעשות כן. עם זאת, בשעות האחרונות עדיין התבצעה פעילות דיפלומטית למניעת האירוע. שר החוץ אלי כהן שוחח עם שר החוץ השוודי טוביאס בילסטרום, וטען בפניו כי מהלך של שריפת ספר תורה במדינה עלול לפגוע ביחסים בין המדינות. עוד בשיחה בין השניים אמר כהן כי שראל רואה בחומרה את השימוש באיומים על שריפת ספרי קודש.

משר החוץ כהן נמסר: "אני מזועזע מהאיום הנוסף לשרוף ספר תורה בשבדיה. יש לשים סוף לשימוש באיום בפגיעה בספרי קודש ובספרי תורה. שוחחתי עם ידידי שר החוץ של שבדיה והבהרתי לו כי אנחנו מצפים ממשלת שבדיה למנוע אירועים כאלה אשר עלולים לפגוע ביחסים בין המדינות".

שר החוץ השבדי השיב לכהן: "שריפת ספרי קודש מנוגדים לערכי הממשלה השבדית. אנחנו צריכים לבצע שינוי בחוקה השבדית בנושא, אבל מדובר בשינוי מאוד מסובך". אם לא יהיה שינוי - האירוע כאמור צפוי לקרות בשעות אחר הצהריים.

שר החוץ השוודי טוביאס בילסטרום
שר החוץ השוודי טוביאס בילסטרום | צילום: רויטרס

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, התייחס גם הוא לעניין וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "‏אני מחזק את ידיו של חברי שר החוץ אלי כהן במאמץ למנוע את שריפת התנ"ך בשבדיה. שריפת ספר קדוש משמעותה הצתת אש מכוונת, ליבוי שנאה וההיפך מחופש הביטוי. מעשים מסוג זה מהווים פגיעה ברגשות של מיליוני יהודים בכל רחבי העולם. אזרחי ישראל מצפים מהשלטונות בשבדיה למנוע את האירוע המזעזע".

שר העלייה והקליטה, אופיר סופר התייחס גם הוא: "אני מגנה בחריפות את הכוונה לשרוף את ספר התורה הקדוש כל כך לעם היהודי. זהו אירוע חרפתי שמוזיל את הערך הקדוש שבספר הספרים ופוגע אנושות ביהודי העולם כולו. אני מצפה כי הרשויות בשטוקהולם יפעלו במידי לביטול האירוע הפרובוקטיבי. פגיעה בדתות היא אירוע מביש ופוגעני".

הפעיל שהתכוון לשרוף ספר תורה
הפעיל שהתכוון לשרוף ספר תורה | צילום: רויטרס

נזכיר כי הרצוג התייחס מוקדם יותר החודש לעניין: "ליבי נחרד כעת מהכוונה לשרוף את התנ"ך - ספר הספרים הנצחי של העם היהודי". בנוסף, שר החוץ אלי כהן גינה זאת בחריפות ושוחח על כך עם שגריר ישראל בשוודיה: "שריפת ספר תורה היא פשע שנאה, פרובוקציה ופגיעה חמורה בעם היהודי ובמסורת היהודית".בהמשך כתב השר כהן בחשבון הטוויטר שלו: "שריפת ספר תורה היא פשע שנאה, פרובוקציה ופגיעה חמורה בעם היהודי ובמסורת היהודית. משרד החוץ ושגריר ישראל בשוודיה פועלים בכל ערוץ אפשרי למנוע את המעשה הבזוי".

לפני כשבועיים אישר בית המשפט בשוודיה לאחמד עלוש, פעיל מוסלמי בן 32, לשרוף ספר תורה מול שגרירות ישראל בסטוקהולם. עלוש אכן הגיע למקום שבידיו ספר קוראן, ואמר כי לא יצית את ספר התורה. "אני מוסלמי, אנחנו לא שורפים ספרים", הבהיר. עוד אמר הפעיל כי הוא רק מעוניין להפגין מול שגרירות ישראל. עלוש הגיש בקשה להצית את הספר במחאה על שריפת קוראן מול מסגד בסטוקהולם לפני כשבועיים.