"ביקור בזמן קריטי": בלינקן ממשיך בסבב הפגישות בישראל

מזכיר המדינה האמריקני שנמצא בביקור בישראל נפגש הבוקר עם שר הביטחון גלנט ועם יו"ר האופוזיציה לפיד. גורמים המעורים בפגישתם של לפיד ובלינקן טענו כי "האמריקנים מודאגים מהנסיונות להחליש את הדמוקרטיה בישראל"

אנתוני בלינקן ויואב גלנט
אנתוני בלינקן ויואב גלנט | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שנמצא בביקור בישראל, נפגש הבוקר (שלישי) עם שר הביטחון יואב גלנט. לפי לשכתו של השר, במהלך הפגישה דנו השניים בשיתופי הפעולה הביטחוניים בין המדינות, באתגרים הצבאיים של מדינת ישראל ובהעמקת הקשרים האזוריים לשיפור היציבות הביטחונית.

"ביקורך בישראל מגיע בזמן קריטי, ומעביר מסר ברור ליריבנו ושותפנו באזור: ארה"ב וישראל מאוחדות מול האיום האיראני ומול כל מי שמנסה לערער את היציבות באזור", אמר לו גלט בפגישתם.

אנתוני בלינקן ויואב גלנט
אנתוני בלינקן ויואב גלנט | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

לאחר מכן נפגש בלינקן גם עם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, וגורמים ישראלים שמעורים היטב בפגישתם של השניים אמרו כי "האמריקנים מאוד מודאגים ממה שמתרחש בישראל בחודש האחרון. הניסיון להחליש את הדמוקרטיה מהווה סיכון גדול ליחסים בין המדינות".

עוד מסרו הגורמים: "לפיד אמר בפגישה שהיחסים בין המדינות ובין העמים יותר חשובים מהכל ולא תלוים בממשלה כזאת או אחרת ושהוא מחויב למאבק כדי לשמור על ישראל מדינה מתקדמת דמוקרטית וליברלית".

אנתוני בלינקן ויאיר לפיד
אנתוני בלינקן ויאיר לפיד | צילום: עוז שכטר

אשר מטעמו של לפיד נמסר נמסר: "שוחחנו רבות על אתגרי הבטחון של ישראל, הקרובים והרחוקים, ועל הצעדים הנדרשים על מנת למנוע מאיראן להפוך למדינה גרעינית. דיברנו על ההתקדמות החשובה של 'פורום הנגב' ועל החשיבות האדירה של פעילות הפורום שהקמנו ביחד ליציבות האזורית ולשגשוג של ישראל, היחסים המיוחדים בין ארה"ב וישראל מתבססים לא רק על אינטרסים משותפים אלא בראש ובראשונה על ערכים משותפים של עקרונות הדמוקרטיה ושמירה על המוסדות הדמוקרטיים".

אנתוני בלינקן ויאיר לפיד
אנתוני בלינקן ויאיר לפיד | צילום: עוז שכטר

אמש כזכור, במהלך ההצהרה המשותפת שלו ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו, סיפק מזכיר המדינה האמריקני אמירה חריגה לגבי הרפורמה המשפטית המתוכננת. "רפורמות ושינויים מרחקי לכת מעבירים רק בהסכמות רחבות", אמר בלינקן בהצהרה המשותפת עם ראש הממשלה נתניהו, אמירה שעלתה גם בפגישתם של השניים בחדר הסגור.

הפגישה של נתניהו ובלינקן התארכה משמעותית, ושגריר ארה"ב בישראל טום ניידס כתב בתום בסופה: "דיברנו על תמיכת ארה"ב בישראל בטוחה ודמוקרטית המבוססת על הערכים הדמוקרטיים המשותפים שלנו". גורמים באופוזיציה אמרו אתמול לחדשות 13 כי העובדה שבלינקן עומד ומדבר כך לצד נתניהו מהווה מהלך מאוד חריג ומאוד קיצוני מצידה של ארה"ב ומצד שר החוץ האמריקני.

Capturרה''מ בנימין נתניהו בהצהרה משותפת עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
רה''מ בנימין נתניהו בהצהרה משותפת עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: לע''מ