דיווח: "בכירים בחמאס לוחצים על סינוואר לסיים את המלחמה"

על-פי גורם שצוטט ב-CNN, ראש ה-CIA ויליאם ברנס אמר בפגישה סגורה כי מנהיג חמאס ברצועה ניצב בפני לחץ גובר מצד מפקדים בדרג הצבאי של ארגון הטרור, שמאסו בלחימה מול צה"ל ומבקשים לקדם עסקה להפסקת אש. לפי ברנס, סינוואר אינו חושש למות, אך הלחץ עליו גובר בעקבות ההרס הרב ברחבי עזה

יחיא סינוואר
יחיא סינוואר | צילום: עבד ר'חים ח'טיב, פלאש 90

ראש ה-CIA ויליאם ברנס מעריך כי מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, מצוי תחת לחץ גובר מצד מפקדיו הצבאיים, המבקשים לקדם עסקת חטופים שתביא לסיום הלחימה. הערכתו של ברנס הושמעה בפגישה סגורה אודות המלחמה הנמשכת במזרח התיכון, בה נכח מקור ששוחח עם רשת CNN.

במסגרת הפגישה, ראש ה-CIA טען כי סינוואר "איננו חושש למות" בעצמו, אך הוא ניצב בפני לחץ הנובע מהאשמות המופנות אליו בעקבות הסבל של האזרחים העזתים וההרס ברצועה. לפי הערכות המודיעין האמריקני, מנהיג חמאס מתחבא במנהרה מתחת לעיר ההולדת שלו, ח'אן יונס, ורק הוא יוכל לקבוע אם עסקה תצא לפועל.

ראש ה-CIA ויליאם ברנס
ראש ה-CIA ויליאם ברנס | צילום: רויטרס

לפי ברנס, שלקח בחודשים האחרונים חלק משמעותי בקידום המגעים לעסקה ושימש נציג ומתווך מטעם ממשל ביידן, בשלה העת להגיע להסכמות - ועל ממשלת ישראל והנהגת חמאס לנצל את ההזדמנות הנוכחית כדי לממש עסקה שתביא להפסקת אש.

בהמשך דבריו ברנס ציין כי הלחץ הפנימי שמופעל על סינוואר בידי מפקדיו הבכירים התפתח בשבועיים האחרונים, בעקבות מיאוס הכוחות בשטח מהמשך הלחימה.

דבריו של ראש ה-CIA מהפגישה הסגורה מתכתבים עם התייחסויותיו הפומביות להמשך המגעים וגורלה של העסקה המתגבשת. ביום שבת, בסיומו של סבב שיחות נוסף שקיים במזרח התיכון, ברנס אמר כי נוצרה "הזדמנות עדינה" שהביאה לכך שהסיכויים לסגירת עסקה גבוהים יותר מאי-פעם.

פעילות צה"ל ברצועת עזה
פעילות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

חרף האופטימיות הזהירה שהושמעה על-ידי בכירים בוושינגטון, גורמים מקצועיים בישראל מצביעים על קשיים בדך לסגירתה של עסקה ומפנים אצבע מאשימה להתנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בשיחה עם חדשות 13, הגורמים טענו כי הודעתיו הפומביות של נתניהו אודות המגעים, בשיאו של המו"מ, הובילו את חמאס לחשוב שישראל לא רוצה עסקה. לדברי הגורמים, "החיסול של מוחמד דף מגיע מספר ימים אחרי הודעות רשמיות והדלפות שיצאו מישראל וגרמו לחמאס לחשוב שישראל לא רוצה עסקה. צריכים לדאוג שחיסול דף יהפוך להיות הטריגר לכך שאנחנו רוצים עסקה ולא שאנחנו לא רוצים".

קרובי חטופים בצעדה בתל אביב
קרובי חטופים בצעדה בתל אביב | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בתוך כך, בסוכנות הידיעות רויטרס דווח ביום חמישי כי ישראל ומצרים דנות על הצבת מערכת מעקב אלקטרונית לסיכול הברחות לאורך ציר פילדלפי, על מנת לאפשר לישראל להסיג את כוחות צה"ל מהציר במסגרת עסקה - אך להמשיך ולמנוע הברחות ממצרים לעזה.

גורם המעורה בפרטים וצוטט בסוכנו הידיעות אמר: "הדיונים עוסקים בחיישנים שייבנו בצד המצרי של ציר פילדלפי. הרעיון הוא לעקוב אחר מנהרות ולזהות כל דרך אחרת שחמאס ינסו להבריח דרכה נשק או אנשים לעזה", והדגיש כי "ברור שזה יהיה מרכיב משמעותי בהסכם הפסקת אש". לשכת ראש הממשלה נתניהו הכחישה את הדיווח.