בבית הלבן פסימיים: "כנראה שלא תהיה עסקה בזמן כהונת ביידן"

בכירים בבית הלבן מסרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הם מעריכים שישראל וחמאס לא יצליחו להסכים על מתווה משותף במהלך החודשים שנותרו לקדנציה של הנשיא הנוכחי. הבכירים הטילו את האחריות על חוסר הגמישות של חמאס, אך גם ביקרו את נתניהו: "חיבל במגעים ממניעים פוליטיים"

הנשיא ג'ו ביידן, רה"מ בנימין נתניהו ויחיא סינוואר
הנשיא ג'ו ביידן, רה"מ בנימין נתניהו ויחיא סינוואר | צילום: רויטרס

אחרי חודשים שבהם ארצות הברית הציגה אופטימיות באשר לסיכויים להגיע בתוך זמן קצר לעסקת חטופים, בכירים אמריקניים מסרו הלילה (שישי) ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הם לא מאמינים שישראל וחמאס יצליחו להגיע לעסקה עד לתום כהונתו של הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן, שאמורה להסתיים בינואר בשנה הבאה.

נכתב כי הממשל האמריקני אמנם לא יעצור את חתירתו להסכם, שכן הוא רואה בו הדרך היחידה לסיים את המלחמה בעזה ולעצור את הסלמת המערכה בין ישראל לחיזבאללה, אך לפי אותם בכירים בבית הלבן, מחלקת המדינה והפנטגון טוענים שהצדדים לא יסכימו למסגרת הנוכחית.

הפגנה למען החטופים בתל אביב
הפגנה למען החטופים בתל אביב | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"שום עסקה לא קרובה", אמר אחד מהבכירים, והוסיף: "אני לא בטוח שזה יצליח אי פעם". גורמים רשמיים ציינו שתי סיבות עיקריות לפסימיות: מספר האסירים הפלסטינים שישראל תצטרך לשחרר על כל חטוף שיחזור משבי חמאס, וחוסר התפשרות מצד ארגון הטרור, אשר משנה את דרישותיו בכל פעם שישראל מסכימה למתווה מסוים.

למרות הביקורת על חמאס, הבכירים ביקרו גם את ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמרו כי גם הוא חיבל במגעים לעסקה בשביל לפייס את הצד הימני בקואליציה.

גורם ממדינה מערבית אחרת הסכים עם התחזית הפסימית ואמר כי "אין שום סיכוי שזה יקרה עכשיו". עוד הוא הוסיף כי הוסיף: "כולם ממתינים עכשיו ומחכים לראות מה יקרה עד אחרי הבחירות. התוצאה תקבע מה יכול לקרות תחת הממשל הבא".