הרצוג על הכוונה לשרוף תנ"ך בשוודיה: "מעשה של שנאה, ליבי נחרד"

לאחר שריפת הקוראן במדינה לפני כשבועיים, אזרחים שוודים קיבלו, על פי דיווחים, אישור להצית ספר תורה מול השגרירות הישראלית בסטוקהולם. שר החוץ הנחה את השגריר הישראלי לפעול בנושא וגינה: "שריפת ספר תורה היא פשע שנאה". גם רה"מ נתניהו הגיב: "יש לכבד את הספרים המקודשים לכל הדתות"

זמן צפייה: 01:37

נשיא המדינה יצחק הרצוג גינה היום (שישי) את הכוונה לשרוף תנ"ך בשוודיה, כפי שמתכננים אזרחים במדינה. בציוץ בטוויטר כתב הנשיא: "ליבי נחרד כעת מהכוונה לשרוף את התנ"ך - ספר הספרים הנצחי של העם היהודי". בנוסף, שר החוץ אלי כהן גינה זאת בחריפות ושוחח על כך עם שגריר ישראל בשוודיה: "שריפת ספר תורה היא פשע שנאה, פרובוקציה ופגיעה חמורה בעם היהודי ובמסורת היהודית".

בהמשך כתב השר כהן בחשבון הטוויטר שלו: "שריפת ספר תורה היא פשע שנאה, פרובוקציה ופגיעה חמורה בעם היהודי ובמסורת היהודית. משרד החוץ ושגריר ישראל בשוודיה פועלים בכל ערוץ אפשרי למנוע את המעשה הבזוי".

כאמור, בשוודיה דווח כי המשטרה אישרה לאקטיביסטים להצית ספר תורה מחר בהפגנה מול שגרירות ישראל בסטוקהולם, לאחר שבית המשפט אישר לאזרח לשרוף את הקוראן בהפגנה מול שגרירות טורקיה לפני כשבועיים. אזרחים הגישו בקשה וקיבלו אישור מהמשטרה לשרוף תנ"ך מול השגרירות הישראלית.

Whatsapp Image 2023 07 14 At 1
שריפת הקוראן בשוודיה | צילום: רויטרס

הנשיא הרצוג כתב כי הוא "מגנה בתוקף את העובדה שבשוודיה מאפשרים שריפת ספרי קודש. כנשיא מדינת ישראל, גיניתי את שריפת הקוראן המקודש למוסלמים בכל העולם, שהתרחשה בשוודיה, וליבי נחרד כעת מהכוונה לשרוף שם את התנ"ך - ספר הספרים הנצחי של העם היהודי".

"השחתת קודשיהן של דתות ואמונות אינה עדות לחופש ביטוי", המשיך הרצוג. "זו הסתה בוטה ומעשה של שנאה הפוגע ברגשות ובאמונות של בני אדם בכל העולם. משפחת העמים צריכה לגנות בחריפות ולהיאבק נגד מעשים מבזים כאלה".

Whatsapp Image 2023 07 14 At 1
מפגינים בפקיסטן שורפים את דגל שוודיה | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב אף הוא לנעשה בשוודיה, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אני מגנה בתוקף את החלטת הרשויות בשבדיה לאפשר שריפת ספר תנ״ך מול שגרירות ישראל במדינה. מדינת ישראל רואה בחומרה רבה את ההחלטה המבישה הזאת שפוגעת בקודש הקודשים של העם היהודי. יש לכבד את הספרים המקודשים לכל הדתות".

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט התראיין לערוץ טלוויזיה שוודי, שם התייחס לנושא, וגם כתב בחשבון הטוויטר שלו: "שריפת ספר תורה מבטאת שנאה והסתה, לא חופש ביטוי. כישראלי, כיהודי, כבן אדם, אני קורא לכם: אל תשרפו את התורה".

גינוי חריף נוסף הגיע משר החוץ שהנחה את שגריר ישראל במדינה, זיו נבו קולמן, ואת מטה משרד החוץ לפעול במטרה למנוע את האירוע. "שריפת ספר תורה היא פשע שנאה" כתב כהן. "פרובוקציה ופגיעה חמורה בעם היהודי ובמסורת היהודית. אני קורא לרשויות בשוודיה למנוע את האירוע הבזוי הזה ולא לאפשר שריפה של ספר תורה".

כמו כן, ראשת המערך המדיני, השגרירה עליזה בן נון, שוחחחה בהנחיית שר החוץ עם שגריר שוודיה בישראל והבהירה לו את החומרה בה ישראל רואה את אישור המשטרה לפגיעה בקודשי היהדות.

Protest In Baghdad Following Koran Burning In Sweden
אישה מוסלמית מפגינה בבגדד נגד שריפת הקוראן בשוודיה | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים פורסם כי שלוש בקשות רשמיות לשריפת כתבי קודש, בהם ספרי תורה, הוגשו למשטרה השוודית. אחת הבקשות נוגעת לקיום של הפגנה מחוץ לשגרירות ישראל בשטוקהולם, בה מתוכננת שריפה של הספר הקדוש ליהודים.

במקביל, התרחבות תופעת השריפה של ספרי קודש כפעולה מחאתית מדאיגה את הרשויות בשוודיה, שחוששות מזעם דתי מצטבר במדינה. בנוסף, קיים חשש לפיו שריפות הקוראן יעוררו את זעמו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שלתמיכתו זקוקה שוודיה כדי להצטרף לברית נאט"ו.