ימים מכריעים: סוגיית נצרים - והאופטימיות האמריקנית

המגעים לעסקת חטופים נמשכים כל העת, אך נושא השליטה בנצרים ופילדלפי ממשיך להרחיב את הפערים העמוקים בין ישראל לחמאס. במצרים וארה"ב מנסים למצוא פתרונות, אך בישראל מביעים פסימיות בנוגע להשגת הסכמות בנושא. בינתיים, גם סינוואר לא מוכן להציג ויתורים

זמן צפייה: 06:44

בקהיר בירת מצרים נמשכים גם הערב (שישי) המגעים לעסקת חטופים, כשעדיין לא נמצאה פריצת דרך. מבחינת חמאס, השליטה של ישראל בציר נצרים ופריסת הכוחות בציר פילדלפי מאוד קריטיים, והדבר משתקף במשא ומתן.

במצרים מעוניינים שישראל תצא משני האזורים, אך בינתיים כאמור ישראל מסרבת. הדיונים כעת מעלים פתרונות יצרתיים כמו פריסה שונה של כוחות או נוכחות ישראלית במעבר רפיח, לשם דילול הכוחות במערב הציר. טרם התקבלה תגובת חמאס להצעה זו שהועברה על ידי מצרים.

ציר פילדלפי, גבול עזה-מצרים
ציר פילדלפי, גבול עזה-מצרים | צילום: אורן כהן, פלאש 90

בערוץ אלמיאדין דווח כי המתווכות הגיעו לנוסחים חדשים בסוגית נצרים ופילדלפי, כבנוסף ישראל מסרבת לשחרר 65 אסירים הנידונו למאסרי עולם, ומסרבת לסגת לחלוטין מציר פילדלפי בשלב הראשון.

גורמים במערכת הביטחון נשמעים פסימיים לגבי השגת הסכמות בנושא. ביום ראשון צפוייה להתכנס פסגה נוספת בקהיר, במידה והשיחות לא יצליחו, דבר שעלול להשפיע את תקיפת חיזבאללה, לה עדיין ממתינים בישראל.

גם גורמים בבית הלבן פחות אופטימים מהימים האחרונים, אך מאשרים כי השיחות נמשכות. ראש ה-CIA ויליאם ברנס הגיע לקהיר כדי להשתתף בדיונים, דבר שמצביע על המחוייבות האמריקנית לסיכום על עסקה. בנוסף, היום אמר דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי כי יש "סימנים ראשונים בקהיר שהדיונים יעילים, אך יש עוד שיחות לקיים לאורך סוף השבוע".

האסטרטגיה האמריקנית היא לתמוך בראש הממשלה בנימין נתניהו, למרות שבממשל מבינים כי הוא מעכב את העסקה. בארה"ב לא מעוניינים לצאת נגדו באופן גלוי. בביקורו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בישראל הוא הביע תמיכה בראש הממשלה, גם מתוך אינטרסים פוליטיים שנוגעים לוועידה הדמוקרטית שהתקיימה. היה חשוב למפלגה לצלוח את הוועידה בלי אירועים בעייתיים במזרח התיכון.

מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

במקביל, לפי דיווחים פלסטיניים מנהיג חמאס יחיא סינוואר העביר מסר כי הוא לא מוכן להתפשר, ובמצרים מחכים לישראל, כדי להבין איזו הצעה משופרת היא יכולה להציע. המצרים ביקשו משני הצדדים להציג ויתורים כדי להגיע להסכמה על מתווה עקרוני.

למרות הפסימיות שעולה מהקושי במגעים, בכירים ישראלים מסרו כי "חלה התקדמות משמעותית בשיח על ציר פלדלפי". עוד סיפרו אותם הגורמים כי מחר המתווכות אמורות להעביר לידי חמאס את המפות לגבי פילדלפי ורפיח, וכי בהתאם להתפתחויות צפויה להיערך פסגה נוספת בראשות ראש המוסד דדי ברנע בתחילת השבוע הבא, גם היא במצרים.