נתניהו מגיב לבן גביר: "לא צריך עזרה בניווט היחסים עם ארה"ב"

ראש הממשלה התייחס בפתח ישיבת הממשלה ליחסים עם ארה"ב, לאחר שהשר לביטחון לאומי תקף את הנשיא ביידן בריאיון לתקשורת האמריקנית, במסגרתו טען: "עם טראמפ המצב היה שונה". במהלך הישיבה שרים דרשו שמתווה ההסכם מול חמאס יובא לאישור הממשלה והקבינט המורחב, נתניהו הגיב: "לא תהיה עסקה בכל מחיר"

זמן צפייה: 02:46

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בפתח ישיבת הממשלה היום (ראשון) לריאיון של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ב"וול סטריט ג'ורנל", וקבע: "אני לא צריך עזרה כדי לדעת איך לנווט את יחסינו מול ארה"ב". במסגרת הריאיון בעיתון האמריקני, בן גביר תקף את הנשיא ג'ו ביידן וטען: "אם טראמפ היה הנשיא - ארה"ב הייתה מתנהלת אחרת".

במהלך הישיבה, בה נידונה עסקת החטופים המתגבשת מול חמאס, השרים מירי רגב, יריב לוין ויואב קיש דרשו כי כל מתווה עתידי יובא לדיון בממשלה ובקבינט המורחב, וזאת בניגוד לעסקה הקודמת שהוצגה כ"עובדה מוגמרת". עיקר החשש של השרים נגע למשך זמן ההפוגה בלחימה שתקבע במסגרת עסקה, החשש שהמלחמה תסתיים וכן מספר המחבלים שישוחררו. בנוסף, עלתה בפני ראש הממשלה הבקשה כי יתקיים דיון קבינט לפני שראש המוסד וצוות המו"מ יצאו לסבב שיחות נוסף. בתגובה לדברי השרים, נתניהו אמר: "בעסקת השחרור הראשונה קבעה הממשלה מפתח ליחס בין מספר המחבלים ששוחחרו למספר החטופים שיוחזרו, מפתח זה צריך להיות נקודת הייחוס שלנו להמשך. לא תהיה פה עסקה בכל מחיר".

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב | צילום: רויטרס

בפתח הישיבה, ראש הממשלה הודה לנשיא ביידן והתייחס ליחסים עם האמריקנים: "ישראל היא מדינה ריבונית. אנחנו מעריכים מאוד את התמיכה שקיבלנו מממשל ביידן מאז פרוץ המלחמה: תמיכה בחימושים, תמיכה במוסדות בינלאומיים, בשליחת כוחות למרחב ועוד. אין זה אומר שאין בינינו חילוקי דעות, אבל עד היום הצלחנו להתגבר עליהם בהחלטות נחושות ושקולות". ראש הממשלה טען כי יש גורמים בישראל "שאומרים 'כן' לכל דבר, במקומות שחייבים להגיד 'לא' - ויש כאלה שאומרים 'לא' לכל דבר, וגם הם מסכנים אינטרסים חיוניים", וקבע: "החוכמה היא לדעת איך לנווט - להגיד 'כן' כשאפשר, ולהגיד 'לא' כשצריך".

בנוגע להמשך הלחימה אמר נתניהו: "אני רוצה להבהיר את המדיניות שלנו - היעד ההכרחי הוא קודם כל חיסול החמאס. כדי להשיג את היעד הזה דרושים שלושה דברים: ראשית, נדרש מיטוט הגדודים של חמאס. עד היום מיטטנו 17 מתוך 24 גדודים. רוב הגדודים שנשארו הם בדרום הרצועה וברפיח, ונטפל גם בהם. שנית, נדרשות פעולות טיהור לאחר מיטוט הגדודים, כפי שכוחותינו עושים בנחישות בפשיטות תקיפות מאוד בצפון הרצועה ובמרכזה. שלישית, נדרש ניטרול התת-קרקע, כפי שכוחותינו עושים בשיטתיות בח'אן יונס, ועושים בכל חלקי הרצועה, וזה דורש עוד זמן".

"המאמצים לשחרור חטופינו נמשכים כל העת. כפי שהדגשתי גם בקבינט הרחב - לא נסכים לכל עסקה, ולא בכל מחיר. הרבה דברים שנאמרים בתקשורת כאילו הסכמנו להם, כגון מה שקשור בשחרור מחבלים, אנחנו פשוט לא נסכים להם", אמר נתניהו. בהתייחסות לנושא אונר"א ולמעורבות הארגון בפעילויות טרור הוסיף: "הגיע הזמן להתחיל את תהליך ההחלפה של אונר"א בגופים אחרים שאינם נגועים בתמיכה בטרור"

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בריאיון הראשון שלו לתקשורת הזרה מאז הצטרפותו לממשלה, בן גביר הזהיר כי "יתנגד לכל עסקה עם חמאס שתשחרר אלפי אסירים ביטחוניים פלסטינים או תסיים את המלחמה לפני חיסול חמאס", והוסיף כי הוא "מוכן להשתמש בתמיכה שיש לו בקואליציה כדי לערער את שלטונו של רה"מ נתניהו". כמו כן, טען בן גביר בריאיון כי הוא חושש שממשל ביידן פוגע במאמץ המלחמתי של ישראל וכי הנשיא לשעבר טראמפ ייתן יד חופשית יותר לחיסול חמאס - זאת, חרף הסיוע הביטחוני האמריקני שישראל מסתמכת עליו במידה רבה בלחימה בעזה. הוא אמר כי ביידן מתעסק בסיוע הומנטירי "במקום לתת לנו את הגיבוי המלא שלו".