לראשונה: הושקה קבוצת ידידות בין הכנסת לבית הנבחרים האמריקני

לראשונה בתולדות יחסי ישראל-ארה"ב, יו"ר הכנסת אוחנה הכריז על הקמת קבוצת ידידות בין-פרלמנטרית בין הכנסת לבין בית הנבחרים: "רגע היסטורי בו אנו לוקחים צעד קדימה את הקשר בין המדינות". חבר הקונגרס קוסטוף, שהגיע לאירוע: "קבוצת הידידות תגביר את שיתוף הפעולה"

השקת קבוצת הידידות בין הכנסת לבית הנבחרים האמריקני
השקת קבוצת הידידות בין הכנסת לבית הנבחרים האמריקני | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בתולדות יחסי ישראל-ארצות הברית וערב יום העצמאות האמריקני, יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, הכריז היום (רביעי) על הקמת קבוצת ידידות בין-פרלמנטרית בין הכנסת לבין בית הנבחרים של ארצות הברית, שתפעל בהרכב מטעם שתי המפלגות במשותף.

האירוע התקיים במעמד יו"ר קבוצת הידידות בבית הנבחרים האמריקני, חבר הקונגרס דיוויד קוסטוף, שגריר ארצות הברית בישראל ג'ק לו וחברי הכנסת בועז ביסמוט מסיעת הליכוד ועידן רול מטעם סיעת יש עתיד, שיכהנו במשותף כיושבי ראש הקבוצה.

קבוצת הידידות תקדם אינטרסים משותפים לשתי המדינות, תקיים חילופי ידע ומומחים ותקיים שיתופי פעולה במגוון תחומים. עד היום, לבית הנבחרים האמריקאי היו שש קבוצות ידידות, כשישראל לא הייתה אחת מהן.

השקת קבוצת הידידות בין הכנסת לבית הנבחרים האמריקני
השקת קבוצת הידידות בין הכנסת לבית הנבחרים האמריקני | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, אמר במעמד ההשקה: "זהו רגע היסטורי ביחסים בין המדינות והעמים, בו אנו לוקחים את הקשר בינינו צעד קדימה ופותחים אותו לאפיקים חדשים. מאז טבח 7 באוקטובר ופרוץ המלחמה, בית המחוקקים האמריקני התעלה לגודל השעה, הבין את צרכי הביטחון של מדינת ישראל ויצא בגל חקיקה, אשר העניק לנו הן את הסיוע הדרוש וביטא את תמיכתו של העם האמריקני בצדקת דרכנו".

"העובדה כי קבוצת הידידות בבית הנבחרים פועלת בהרכב בי-פרטיזני, שולחת איתות לעולם כולו כי הקשר עם ישראל והתמיכה בה הם קונצנזוס אמריקאי החוצה מפלגות וממשלים", הוסיף אוחנה. "כמו קבוצת הידידות בבית הנבחרים, גם קבוצת הידידות של הכנסת תורכב משלל סיעות הבית, מאותה סיבה בדיוק - שלמרות המחלוקות שידע ויודע הבית הזה, חשיבות הקשר בין ישראל לאמריקה איננו שנוי במחלוקת וזוכה לקונצנזוס רחב מאוד".

יו"ר הכנסת התייחס בדבריו למצב הביטחוני ואמר: "מדינת ישראל משמשת כאצבע בסכר, כמגן והחרב של העולם המערבי - לכן אין לנו את הפריבילגיה להפסיד. מה שיקרה לישראל - יקרה לעולם המערבי כולו. אנו בימים קריטיים בחזית הצפונית, מול חיזבאללה. אחרי תשעה חודשים בהם הקהילה הבינלאומית לא הצליחה לרסן את חיזבאללה, ועשרות אלפי אזרחים ישראלים פונו מבתיהם וצפון הארץ שומם, קרב הרגע בו נאמר עד כאן - ואיש לא יוכל לבוא לישראל בטענות על תגובתה".

שריפות בצפון
עקב המטח הכבד: שריפות בצפון, הערב

יו"ר קבוצת הידידות בבית הנבחרים האמריקני, חבר הקונגרס דיוויד קוסטוף, אמר באירוע: "ארה"ב וישראל מאוחדות בקשר חזק ובלתי ניתן להפרדה, שנוצר מתוך האמונה המשותפת בדמוקרטיה, ובזכותו של כל אדם לחיים, חירות ואושר. אנו עומדים כיום בפני איום שאינו רק הרג והרס. אנו עומדים בפני התנגדות לתרבות ולערכים המערביים, לחברה חופשית ומשוחררת, בפני התקפה ישירה על המוסר, האמת, ההיגיון והרצון הטוב. קבוצת הידידות תגביר את שיתוף הפעולה ושיתוף הפעולה בין הממשלות שלנו, ותחזק עוד יותר את היחסים המיוחדים בין ארה"ב וישראל לעשרות השנים הבאות".

שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו הוסיף: "אני מברך את הכנסת ואת הקונגרס על שמיסדו את הקשרים הקרובים בינינו באמצעות קבוצת הידידות הזאת. שיתוף הפעולה הצבאי, המודיעיני והדיפלומטי שיש לנו עם ישראל הוא הדוק. גם מערכת היחסים בין בתי הנבחרים שלנו צריכה להיות הדוקה. הקשר עם ישראל חשוב מאוד לעם האמריקני - וזה משתקף בנציגים שאותם בוחר הציבור ושולח לוושינגטון. אני שמח לראות שעתה יש מנגנון מוסדר להעמקת הידידות בין חברי קונגרס וחברי כנסת, בנושאים ובערכים המשותפים שלנו".

ג'ק לו, שגריר ארה"ב בישראל
ג'ק לו, שגריר ארה"ב בישראל | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חבר קבוצת הידידות ארה"ב-ישראל מטעם המפלגה הדמוקרטית, חבר הקונגרס דין פיליפס, שלח ברכה מצולמת לאירוע, בה אמר: "הידידות בינינו איתנה, וזה הזמן לחזק אותה עוד יותר. עלינו להתמודד עם האתגרים יחד. רוב מוחלט בכל רחבי אמריקה, משני צדדי המתרס הפוליטי, מצפה שהקשר בין ארצות הברית וישראל יוסיף להתחזק". פיליפס הוסיף כי הוא מייחל להפסקת אש שתוביל לשחרור החטופים.

ח"כ עידן רול, שיכהן כיו"ר הקבוצה: "קבוצת הידידות המשותפת מייצגת את החברות העמוקה והשורשית בין שתי המדינות ואת המחויבות הקולקטיבית שלנו לערכים משותפים. אנחנו חיים בתקופה קריטית והיסטורית. הקמת הקבוצה תסייע לנו להתמודד יחד עם האתגרים".

חבר הקונגרס דיוויד קוסטוף ואמיר אוחנה בכפר עזה
חבר הקונגרס דיוויד קוסטוף ואמיר אוחנה בכפר עזה | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ בועז ביסמוט, שיעמוד יחד עם רול בראש הקבוצה הישראלית: "העולם משתנה; כיום יש קואליציה ערבית עם ישראל נגד איראן. כדי להרחיב את הסכמי אברהם, עלינו להישאר ולעמוד יחד, כי העולם צופה. אלוהים יברך את אמריקה, אלוהים יברך את ישראל". כמו כן, אתמול סיירו יו"ר הכנסת אוחנה, חבר הקונגרס קוסטוף וראשי קבוצות הידידות ח"כ רול וח"כ ביסמוט בקיבוץ כפר עזה ובחניון רעים, שם התרחשה מסיבת ה"נובה".