משלחת תצא לקטר: "נתניהו לא יתגמש על פילדלפי? המו"מ יתפוצץ"

לאחר שהסתיימה אתמול פסגה נוספת בקהיר, משלחת ישראלית בהשתתפות גורמים מקוצעיים של צה"ל, מוסד ושב"כ תצא לדוחא במטרה לצמצם את הפערים שנותרו במגעים. על בסיס תוצאות השיחות בבירה הקטרית ייקבע האם בהמשך תצא משלחת בכירה יותר בהובלת ראשי המוסד והשב"כ. גורמים ישראלים המעורים בפרטים עדכנו על התקדמות בסוגיית זהות המחבלים שישוחררו בעסקה, אך התריעו: "בלי התגמשות על פילדלפי - המו"מ יתפוצץ תוך ימים"

זמן צפייה: 01:21

משלחת ישראלית בהובלת דרגי העבודה של צה"ל, המוסד והשב"כ תצא מחר (רביעי) לדוחא בירת קטר, במטרה לקיים סבב שיחות נוסף במסגת המגעים לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה. ברקע המשך השיחות, בכירים ישראלים המעורים בפרטי המו"מ טענו כי חלה התקדמות בסוגיית זהות המחבלים שישוחררו במסגרת עסקה, אך התריעו: "בלי התגמשות של נתניהו על פילדלפי - המו"מ יתפוצץ תוך ימים". בתוך כך, מקורות פלסטינים העריכו כי חמאס יקשיח עמדות בשל חילוץ החטוף פרחאן אל-קאדי.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2408272015' autoplay='0' credit='חזי סימנטוב' desc='מקורות פלסטיניים: "חמאס יקשיח עמדות אחרי חילוץ החטוף"' poster='' kid='1_psrqai0i' duration='63']

המשלחת הישראלית תצא מחר לקטר כשתי יממות לאחר שהסתיימה ללא התקדמות פסגת מו"מ נוספת בקהיר, בה השתתף ראש המוסד דדי ברנע. תוצאות השיחות בדוחא הן שיקבעו האם בהמשך תצא משלחת נוספת בהשתתפות הגורמים הבכירים יותר המעורבים במו"מ מטעם ישראל, ובהם ברנע, ראש השב"כ רונן בר והאלוף במיל' ניצן אלון.

מוקדם יותר היום נערכה בארץ התייעצות לקראת יציאת המשלחת, שחבריה ייפגשו עם נציגי המתווכות, ארה"ב, מצרים וקטר, שממשיכות להפעיל לחץ כדי לממש עסקה, בצל הפערים שנותרו בין ישראל לחמאס - ובראשם סוגיית הנוכחות של צה"ל בציר פילדלפי.

חטופים, מלחמת חרבות ברזל, הפגנות, מחאות
המאבק להשבת החטופים | צילום: מיקי אלון
מפגינים חוסמים את איילון
מפגינים חוסמים את איילון, היום | צילום: רויטרס
חטופים
צילום: מיקי אלון

בשל המחלוקות הכבדות סביב ציר נצרים וציר פילדלפי, הוחלט במהלך הדיונים במצרים לדחות את הסוגיות לשלב מאוחר יותר. בינתיים, נמשך המשא ומתן בנוגע למפתח האסירים שישוחררו ועל זכות הווטו של ישראל בעניין - אך אלו אינן הסוגיות שמונעות הסכמה בשלב זה.

לנוכח הקיפאון במגעים, גם בבית הלבן מביעים פסימיות וטוענים כי לא נראית פריצת דרך באופק. אתמול, לאחר סבב השיחות בקהיר, בכיר אמריקני טען כי לא חלה התקדמות, וכי בממשל מצפים משני הצדדים להתגמש.

בנתיים, בקהיר גובר הזעם על חמאס וישראל, והמצרים טוענים כי אף צד לא גילה נכונות להתגמש. מצרים וירדן מצדן ביקשו מממשל ביידן להפעיל לחץ על ישראל וחמאס כדי להבטיח ששיחות עתידיות יהיו יעילות יותר. בנוסף, לפי מקורות פלסטינים, נציגי חמאס צפוים לפנות בקרוב שוב למנהיג הארגון יחיא סינוואר כדי לקבל הוראות נוספות, אך הדבר צפוי לקחת כמה ימים.

מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב

בצל חוסר ההתקדמות במגעים, משפחות חטופים ופעילי מחאת הנשים חסמו הבוקר את נתיבי איילון באזור גשר יהודית, בדרישה לממש עסקה. המפגינים נשאו שלטים עם הכיתוב: "אין עסקה מופקרת - יש הפקרה", והניפו שלטים עם הפנים של חלק מהחטופים. כמו כן, קראו: "כולנו חטופים עד שהם חוזרים".