בכיר ישראלי: "אין הסכמות בעניין הפלסטיני, אך נקדם מהלכים"

בוושינגטון אמנם הכחישו את הדיווח על הבנות להסכם עתידי, אך גורמים מדיניים אמרו לחדשות 13 כי "לא סוכם על 'ויתורים לפלסטינים'". הם הוסיפו: "טווח הזמן שהוצג לנו - עד מרץ 2024". בכיר אחר אמר: "דנים על הדרישה הסעודית לתוכנית גרעין אזרחית"

נתניהו ובן סלמאן
נתניהו ובן סלמאן | צילום: רויטרס

האם ישראל וסעודיה קרובות יותר מאי פעם להסכם נורמליזציה? הבית הלבן אמנם הכחיש הערב (רביעי) את הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" על הבנות להסכם עתידי, אבל בישראל כבר מהרהרים במחוות לפלסטינים. גורם מדיני המעורה בפרטים אמר לחדשות 13 כי לפי שעה אין התקדמות ממשית, אבל "אנחנו עובדים מסביב לשעון בקידום התהליך".

הגורם המשיך ואמר כי "לא הושגו הסכמות על מה שכונה 'ויתורים לפלסטינים'". עם זאת, הוא הדגיש: "אנחנו מקדמים ונקדם מהלכים מול הפלסטינים". ברקע החלטת הקבינט מהימים האחרונים, הוסיף הבכיר: "הם חיים פה לצידנו. אנחנו בהחלט נסכים לדון על נושאים שונים באשר אליהם - אבל אין הסכמות".

כמו כן, בכיר ישראלי אחר אמר: "טווח הזמנים להגעה להסכם, כפי שהוצג לנו גם מצד הממשל, הוא בין דצמבר למרץ. לאחר מכן האמריקנים כבר ייכנסו לתקופת בחירות אינטינסבית - וזה יהיה מורכב יותר".

בנוסף, בנוגע לדרישה הסעודית לתוכנית גרעין אזרחית אומרים בכירים ישראלים: "אנחנו דנים על כך. יש תרחישים אפשריים - אבל גם בהחלט לא שוללים את זה".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מחמד בן סלמאן בביקורו בסעודיה. יולי 2022 | צילום: סוכנות הידיעות הסעודית SPA

כאמור, זמן קצר אחרי שב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי הושגם הסכם שכולל "קווי מתאר כלליים" לנורמליזציה בין סעודיה לישראל - בבית הלבן הכחישו את הדיווח. דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי אמר כי "יש לקיים עוד דיונים בנושא, וטרם הוסכם על מסגרת או עקרונות למשא ומתן". דובר מחלקת המדינה, מת'יו מילר, אמר: "המאמר ב'וול סטריט ג'ורנל' מגזים בתיאור המצב. אנחנו ממשיכים לדון באפשרות לנורמליזציה ביחסים בין ישראל לסעודיה, ומזכיר מחלקת המדינה נסע בעצמו לאזור על מנת לדון בזה. ישנם מספר נושאים שנמצאים בדיון בין שלוש המדינות, ואנחנו נמשיך לפעול למען הנורמליזציה, תוך כדי שאנחנו מכירים בכך שזה תהליך ארוך וקשה".

גורמים בממשל ביידן צוטטו בדיווח ואמרו שישנה "אופטימיות זהירה" שלפיה ניתן בפרק זמן של כמה חודשים להשלים את העסקה. עם זאת, הגורמים סייגו את הדברים והדגישו כי מדובר במהלך מורכב. עוד דווח כי יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, אמר כי הוא "לא ממהר" לחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל משום שלטענתו הממשלה בישראל "קיצונית מדי" ואינה מאמינה בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

Whatsapp Image 2023 07 30 At 1
רה''מ נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: אביר סולטן, פול

ביום שני השבוע אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון ל"בלומברג" כי הוא "מהמר שיהיה הסכם עם סעודיה". הוא הוסיף ואמר כי ירושלים וריאד "יעמיקו את הקשרים הכלכליים" ביניהן. עם זאת, הוא הדגיש כי הוא "לא יכול להבטיח זאת". לדבריו, למהלך יהיו "השלכות כלכליות עצומות". הוא הוסיף כי גם בלי הסכם רשמי שתי המדינות יכולות לבנות "מסדרון כלכלי" בין חצי ערב לאירופה.

בנוגע לסוגייה הפלסטינית אמר נתניהו: "לא תהיה מדינה פלסטינית - תהיה מדינת טרור איראנית. הפלסטינים צריכים לקבל את כל הסמכויות לשלוט בעצמם, ואף סמכות לאיים על ישראל. משמעות הדבר היא שבכל הסדר שלום סופי, לישראל יהיה הכוח הביטחוני המכריע בכל האזור - שלנו ושלהם".