ר"מ לבנון על ההסכם המתגבש: "נמנעים ממלחמה ודאית באזור"

נג'יב מיקאתי התייחס להסכם הימי הנידון בין שתי המדינות ואמר כי להסכם חישובת אסטרטגית. במקביל, הקבינט מדיני-ביטחוני צפוי להתכנס היום לדיון סביב הסכם הגבול הימי עם לבנון, לפני אישורו

זמן צפייה: 04:06

ראש ממשלת המעבר הלבנונית, נג'יב מיקאתי, התייחס היום (חמישי) להסכם הימי המתגבש בין ישראל ללבנון, ואמר: "חשיבותו של ההסכם הזה היא אסטרטגית אך היום אני אישית שמח משני דברים: הראשון הוא שנמנע ממלחמה ודאית באזור והשני, דבר חשוב, הוא שנתאחד ותהיה החלטה אחת בלבנון ונוכל להגיע למה שכולנו שואפים אליו".

הקבינט מדיני-ביטחוני צפוי להתכנס היום לדיון סביב הסכם הגבול הימי עם לבנון, לפני אישורו. אולם כפי שזה נראה כעת, החתימה על ההסכם רק הולכת ומתרחקת, בעת שנערמים בפני ראש הממשלה יאיר לפיד עוד ועוד קשיים: הלבנונים מעוניינים בשינויים נוספים, הכנסת מתנגדת להסכם והיועצת המשפטים לממשלה טרם נתנה חוות דעתה.

אסדת הגז ''לוויתן''
אסדת הגז ''לוויתן'' | צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90

כאמור, הממשלה הלבנונית מעוניינת להגיש תיקונים נוספים לסעיפים בהסכם שכבר הושגו עליהם הסכמות, בין היתר בנוגע ל"אזור הבטוח" וה"שטח הביטחוני" שיהיו בשליטה ישראלית, וכן לגבי קו המצופים עליו אין הסכמה.  בעקבות כך, בדיון בקבינט מחר לא יוכלו השרים לאשר את ההסכם, כיוון שהוא עלול להשתנות, והם ידונו רק בעקרונות הכלליים. גורם מדיני בכיר סביב ראש הממשלה הבהיר" "לא נסכים להתפשר עוד ממה שהתפשרנו".

במקביל, ראש הממשלה יאיר לפיד אמר היום בטקס הממלכתי לציון 49 שנים למלחמת יום הכיפורים: "מותר לנו - אפילו רצוי - להתווכח על השאלה מהי האסטרטגיה הנכונה למדינת ישראל, איך נוכל למנוע את המלחמה הבאה, אבל אסור לנו לשכוח שאוייבינו לא ויתרו מעולם על השאיפה להשמיד אותנו".

גם ש הביטחן בני גנץ התייחס לסוגיה בנאומו בטקס. לדבריו, "האתגר האופרטיבי המידי הגדול ביותר שלנו נמצא בגבולנו הצפוני. בין אם יחתם ההסכם או לאו, אנו ערוכים להגן על התשתיות שלנו ועל ריבונותנו. אם חיזבאללה יבקש לפגוע בהן – המחיר הצבאי שמדינת לבנון וחיזבאללה ישלמו יהיה כבד מאוד. איננו ששים אלי קרב, אך אנו מוכנים אליו".