בכיר אמריקני: "אם לא יושגו הסכמות במו"מ לעסקה - נציג הצעה משלנו"

ברקע החשש של המתווכות מהחמצה נוספת של הזדמנות לסגירת עסקת חטופים, וושינגטון, קהיר ודוחה דרשו פומבית מישראל ומחמאס להשלים את המו"מ - ולשלוח נציגות לפסגה שתדון בנושא ביום חמישי. גורם אמריקני בכיר הבהיר כי במידה ולא יושגו הסכמות, ארה"ב תציג יחד עם מצרים וקטר הצעת גישור משלהן. בנוגע למתקפה הצפויה של איראן הוסיף: "מתקפה כזו תסכן את המו"מ, אך הפסקת אש תשנה את עמדת טהרן"

זמן צפייה: 02:05

לאחר הודעת ארה"ב, מצרים וקטר אמש, וברקע החשש מהסלמה אזורית במזרח התיכון אם לא תושג הפסקת אש ברצועת עזה, בכיר אמריקני הבהיר הערב (שישי) בשיחה עם חדשות 13 כי ממשל ביידן סבור שעל ישראל וחמאס להגיע להבנות בהקדם האפשרי, והודיע: "אם הפערים לא יצומצמו, נציג הצעת גישור עם מצרים וקטר".

הבכיר האמריקני הבהיר כי הצורך הדחוף להשלים את המשא ומתן מקבל משנה חשיבות לנוכח איומי איראן בעקבות חיסול מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בטהרן. "מתקפה רחבה על איראן תסכן את העסקה", הבהיר הבכיר, "איראן כבר הודיעה שאם תהיה הפסקת אש היא תשנה את עמדתה".

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש ממשלת קטר, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש ממשלת קטר, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני | צילום: רויטרס

כאמור, מנהיגי ארצות הברית, קטר ומצרים פרסמו אמש הצהרה משותפת, בה קראו פומבית לישראל ולחמאס להשלים באופן דחוף את המגעים לעסקה, ודרשו מירושלים ומארגון הטרור לשלוח משלחות לפסגה משותפת ביום חמישי הקרוב, שתתקיים בדוחה או בקהיר - בה ינסו להגיע להבנות סופיות.

מלשכת רה"מ נמסר בתגובה להצהרה: "ישראל תשלח ב-15 באוגוסט את משלחת המו״מ למקום שייקבע, כדי לסכם את הפרטים ליישום הסכם המסגרת".

הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הערב, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, תקף באופן חריג את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על רקע התנגדותו לעסקת חטופים, ובשל הביקורת שהעביר על הודעת ארה"ב, מצרים וקטר - והאשים אותו כי גישתו תביא למותם של חטופים שנותרו בשבי חמאס.

"סמוטריץ' טוען שהעסקה מסכנת את ישראל, אך זה שגוי לחלוטין ומטעה את הציבור הישראלי", אמר קירבי בתדרוך שערך בבית הלבן, "העסקה מגנה באופן מלא על האינטרסים של ישראל, חמאס קיבל את העקרונות המרכזיים שדרשה ישראל". בהמשך עקץ: "מדינות שחיי אזרחיהן חשובה להן עושות עסקאות כאלה".