התקשורת העולמית עוקבת: "אחד המשברים החמורים שחוותה ישראל"

בעולם לא נשארו אדישים לפיטורים הדרמטיים של שר הביטחון יואב גלנט, ובאתרים המובילים בכל קצוות תבל הגיעה ישראל לכותרות הראשיות. גורם אמריקני בכיר: "מודאגים מאוד מההתפתחויות האחרונות, נתניהו הבטיח לנו שהוא עם ידיים על ההגה - אבל אנחנו לא רואים את זה קורה"

זמן צפייה: 05:24

ישראל בראש הכותרות: פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו הערב (ראשון) עוררו הדים רבים ברחבי העולם, כאשר גופי התקשורת הגדולים והמשפיעים בעולם, בהם CNN, ה"וושינגטון פוסט", ה"ניו יורק טיימס" ו- BBC עקבו, סיקרו וביקרו את החלטתו של נתניהו.

ב"ניו יורק טיימס", שפרסם את הכתבה על המהלך בכותרת הראשית של העיתון, נכתב כי "פיטורי גלנט הוכרזו בהצהרה בת שורה אחת ממשרד ראש הממשלה. המהלך העצים את המשבר הפנימי שחווה מדינת ישראל - אחד החמורים בתולדות המדינה - שהתחיל בעקבות רצונה של הממשלה להעניק לעצמה שליטה רבה יותר בבחירת שופטי בית המשפט העליון, ולהגביל את סמכות בית המשפט על הפרלמנט".

בנוסף, באתר ה-BBC, תאגיד השידור הציבורי הבריטי, נכתב כי "שר הביטחון גלנט ידי פוטר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר שקרא לבטל תוכניות שנויות במחלוקת לתיקון מערכת המשפט, שכוללת מתן אפשרות לפרלמנט לבטל החלטות שקיבל בית המשפט העליון. לטענת המבקרים, מהלך זה יערער את עצמאותה של מערכת המשפט וישמש למטרות פוליטיות".

באתר עיתון ה"וושינגטון פוסט" נכתב כי "נתניהו מנסה לרסן את ההתנגדות הגוברת לרפורמה המשפטית בתוך מפלגתו שלו. השבוע יהיה אחד הגורליים ביותר עבור נתניהו - ראש הממשלה המכהן הוותיק ביותר בישראל -  הידוע ברגישות הפוליטית החדה שלו וביכולתו לתמרן את יריביו".

הפיטורין של גלנט בכותרת ראשית של ''הוושינגטון פוסט''
הפיטורין של גלנט בכותרת ראשית של ''הוושינגטון פוסט''

בנוסף לתגובות המגיעות מהתקשורת הזרה, גם פוליטקאים ובכירים אחרים בממשל ארצות הברית מביעים תערומת מהצעד של נתניהו. לדידם של האמריקנים, גלנט היה אחד האישים ההגיוניים ביותר בממשלה ואיש שיח, בעיקר לאור ההתבטאויות של השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר - שנחשב לאישיות לא רצויה בבית הלבן.

בכיר ישראלי השוהה בביקור בפנטגון טוען כי הוא נתקל שם בתדהמה מוחלטת, ושהפיטורין האלו מזעזעים את מערכת הביטחון האמירקנית. כמו כן, דיפלומטים ישראליים מדווחים על אמירות חסרת תקדים שמגיעות מצד אנשים בכירים מאוד ממשל האמריקאי, אשר מביעים את החשש שלהם מהמוכנות של צה"ל בעקבות הפיטורין של גלנט.