בבית הלבן מאשרים: ישראל וחמאס הסכימו על הארכת הפוגת האש

בכיר בחמאס: "נמצאו חטופים נוספים המאפשרים את הארכת הסכם ההפוגה ליום או יומיים או יותר מכך". בישראל מעוניינים להאריך את ימי ההפוגה - גם מעבר ליומיים - על מנת להביא לשחרור חטופים נוספים, והשבוע תגיע לישראל בכירה אמריקנית כדי להפעיל לחץ בנושא. מזכיר המדינה בלינקן יגיע בסוף השבוע - כדי לבחון כיצד ניתן ליצור מנגנון משמעותי יותר ולהאריך את ההפוגה בימים נוספים

זמן צפייה: 00:53

בבית הלבן מאשרים הערב (שני) כי ישראל וחמאס הגיעו להסכמות בנוגע להארכת הפוגת האש, לאחר שלאורך כל הימים האחרונים אמרו בישראל כי הם מעוניינים להאריך את ימי ההפוגה - גם מעבר ליומיים - על מנת להביא לשחרור חטופים נוספים. גם האמריקנים מפעילים לחץ בנושא, ובמהלך השבוע הקרוב צפויה בכירה אמריקנית להגיע לישראל לשיחות בנושא. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן צפוי להגיע לישראל בסוף השבוע, על מנת לבחון כיצד ניתן ליצור מנגנון משמעותי יותר ולהאריך את ההפוגה בימים נוספים.

דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר הערב כי התקבלה מקטר ההודעה כי הפסקת האש הוארכה ביומיים נוספים. "חמאס התחייב לשחרר עוד 20 חטופים ואנחנו רוצים להמשיך את העסקה הזאת כדי לשחרר עוד חטופים", אמר קירבי, "אנחנו נעשה מאמצים כדי לאכוף את ההסכם הזה כמו שעשינו עם ההסכם שהתקיים במשך ארבעה ימים".

"מדובר בסיכון להאריך את הפסקת האש, כי חמאס הוא ארגון טרור ולכן אנחנו עוקבים מקרוב אחרי זה", הוסיף קירבי, "אני לא רוצה לדבר בשם הישראלים אבל נתניהו לקח את זה בחשבון כדי לשחרר את החטופים, ולאחר מכן תחזור הפעילות הצבאית".

בכיר בחמאס אמר: "נמצאו חטופים נוספים המאפשרים את הארכת הסכם ההפוגה ליום או יומיים או יותר מכך. הודענו אמש שאנחנו מעוניינים בעוד ימי הפוגה וכי אנחנו פועלים ברצינות בכדי לחפש עוד חטופים במטרה להבטיח את שחרורם".

החטופים ששוחררו ברכבי הצלב האדום בדרכם למעבר רפיח
החטופים ששוחררו בפעימה הראשונה, ברכבי הצלב האדום בדרכם למעבר רפיח | צילום: רויטרס

הקטרים הודיעו מוקדם יותר כי "הוסכם על הארכת הפוגת האש ביומיים בתמורה לשחרור חטופים ואסירים נוספים", ובהודעה רשמית של חמאס אישרו בארגון הטרור את הפרטים: "חמאס מכריז על הסכם מול קטר ומצרים לגבי הארכת הפוגת האש ההומניטרית הזמנית למשך יומיים נוספים לפי אותם התנאים של הרגיעה הקודמת".

מוקדם יותר אמר גורם ישראלי לחדשות 13 כי אם חמאס יעמוד בהתחייבויות - תתאפשר הפוגה של יומיים נוספים. דובר משרד החוץ של קטר, מאג'ד אל-אנסארי, מסר בהודעה רשמית: "ישנם מסרים חיוביים משני הצדדים לגבי הארכת הפוגת האש ההומניטרית ביומיים נוספים וזאת על מנת להכניס סיוע נוסף לעזה ועל מנת לשחרר עוד חטופים ואסירים. קטר מקווה שהרגיעה ההומניטארית תוביל להפסקת אש כוללת בעזה".

מעבר רפיח
היערכות במעבר רפיח לקבלת החטופים ששוחררו בפעימה הראשונה | צילום: רויטרס

כלי תקשורת מצריים דיווחו היום כי המאמצים של מצרים וקטר להארכת הפוגת האש נמצאת על סף הגעה להסכמה להארכה של יומיים נוספים. במהלך יומיים אלו, ישוחררו בכל יום 10 נשים וילדים ישראלים בתמורה לשחרור של 30 אסירים פלסטינים, כך שבמהלך הארכת ההפוגה ליומיים ישוחררו 20 חטופים ישראלים ו-60 אסירים פלסטינים. עוד דווח כי במהלך ההארכה תימשך הכנסת סיוע הומניטארי ודלקים לרצועה, ויימשך האיסור על תעופה של חיל האוויר הישראלי מעל שמי עזה.