נתניהו מדבר על פגישה בבית הלבן - ביידן לא ממהר לפזר הבטחות

לאחר הריאיון עם רשת ABC האמריקנית, בו נתניהו אמר שהוזמן לפגישה בבית הלבן, דוברת מעון הנשיא סירבה לאשר את הפרטים כשנשאלה על כך ואמרה כי "תתקיים פגישה בארה"ב, כרגע אין פרטים נוספים". לפי ההערכות, בוושינגטון כועסים על מהלכי החקיקה ועל נתניהו

זמן צפייה: 04:51

לאחר הריאיון של ראש הממשלה בנימין נתניהו לרשת ABC האמריקנית, בו אמר כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הזמין אותו לפגישה בבית הלבן - דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר סירבה הערב (חמישי) לאשר כי הייתה הזמנה כזאת והוסיפה: "אני יכולה לומר שהם הסכימו להיפגש בארצות הברית בהמשך השנה. הלשכות עובדות על הפרטים האלו".

הדוברת חזרה בדבריה על הודעת הבית הלבן מהצהריים בה נכתבו דברים דומים. ההערכות הן שבוושינגטון כועסים על נתניהו, שהבטיח להשיג הסכמות רחבות לחקיקה ולא עמד במילתו. בריאיון שלו היום הוא אמר התייחס לחוק לביטול עילת הסבירות והמהפכה המשפטית ואמר כי מדובר רק ב"תיקון קטן" למערכת המשפט האקטיביסטית והוסיף כי "זה מגוחך להגיד שזה סוף הדמוקרטיה הישראלית".

נתניהו טען בריאיון כי תהליך החקיקה לא היה מהיר כלל אלא, "הכי איטי שאפשר. לא המשכתי עם שום חקיקה חוץ מהתיקון הקטן הזה. הפסקתי את החקיקה לשלושה חודשים. אני מבין שאנשים מפחדים וניסיתי להשיג פשרה אבל לא השגתי כלום מהאופוזיציה. כמו שאמרתי לביידן אני מנסה להמשיך להשיג הסמכה רחבה. אני אופטימי, עכשיו כשבאופוזיציה ראו שאנחנו יכולים להתקדם בלעדיהם - אולי הם יעדיפו שנתקדם איתם".

דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר
דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר | צילום: רויטרס

במקביל, עיתונאי ה"ניו יורק טיימס" תומאס פרידמן חשף מוקדם יותר היום בטורו השבועי בעיתון כי נשיא ארצות הברית עובד על הסכם ביטחוני מול סעודיה - שיכלול נורמליזציה עם ישראל. ההסכם אמור לכלול צעדים ישראליים שיאפשרו את פתרון שתי המדינות בהמשך. ביידן כעת מתלבט אם לקדם את ההסכם או לחכות.

לפי פרידמן, בימים האחרונים היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הגיעו הבוקר לסעודיה לצורך בדיקת הנושא מול יורש העצר מוחמד בן סלמאן. ביידן טרם החליט כיצד להתקדם עם ההליך, שייקח זמן רב בכל מקרה.

הצעדים שישראל תידרש לקחת בעניין הם הבטחה רשמית שלא לספח את השטחים; הפסקת בניית התנחלויות חדשות או הרחבה של ההתנחלויות מעבר לגושים הקיימים; הבטחה שלא להסדיר יותר מאחזים בלתי חוקיים וכן העברת חלק משטחי C הנמצאים בשליטה ישראלית מלאה לשטחי A ו-B בשליטה פלסטינית.

Whatsapp Image 2023 07 11 At 2
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

פרידמן כתב בטורו כי ההסכם יחייב את ישראל להחליט אם ללכת לכיוון של פתרון שתי המדינות ולנורמליזציה עם סעודיה שיכולה לקדם נורמליזציה עם מדינות מוסלמיות רבות נוספות - או סיפוח השטחים וויתור על האפשרות גם בעתיד.

ביידן מעוניין לתת רוח גבית למחאה ולא להעניק לנתניהו פרסים, טען הפרשן הבכיר. סעודיה אינה מעורבת כל כך עמוק בענייני הפלסטינים ולא בהכרח נחושה לפעול למענם אך החלק הזה בהסכם נועד כדי לא לתת לנתניהו הישג בלי לגבות מחיר - כמו גם כדי לרצות את הדמוקרטים בארה"ב.

הסעודים מעוניינים בשלושה דברים עיקריים מוושינגטון, כתב פרידמן: הסכם ביטחוני ברמת נאט"ו שיערב את ארה"ב בהגנה על סעודיה; תוכנית גרעין אזרחית שתפוקח על ידי האמריקנים וקנייה של נשקים מתקדמים מארצות הברית כמו מערכות הגנה מטילים.

האמריקנים מצדם מעוניינים בסיום המלחמה בתימן שנמשכת כבר שנים ודעכה בשנה האחרונה; בחבילת סיוע חריגה בגודלה מצד סעודיה למוסדות פלסטיניים בשטחים והגבלת מערכת היחסים המתגברת בין סעודיה לסין.