לאחר איום ארה"ב: סיוע הוכנס לעזה - "בהנחיית הדרג המדיני"

לאחר המכתב האמריקני, המאיים כי אם לא תוגבר הכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה - יופחת קצב משלוחי הנשק לישראל, צה"ל הודיע כי "בהתאם להנחיית הדרג המדיני, הועברו היום 50 משאיות המכילות סיוע הומינטרי דרך מעבר 'ארז' - לאחר בידוק מוקפד". בנוסף, לפי דיווחים, ישראל תקפה בדאחייה בביירות לראשונה אחרי שבוע

משאיות סיוע הומינטרי במעבר "ארז"
משאיות סיוע הומינטרי במעבר "ארז" | צילום: דובר צה"ל

לאחר העברת מכתב האיום האמריקני, בו נטען כי יופחת קצב משלוחי הנשק אם לא תוגבר הכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה תוך 30 ימים, צה"ל הודיע היום (רביעי) כי "בהתאם להנחיית הדרג המדיני, הועברו היום 50 משאיות המכילות סיוע הומניטרי הכולל מזון, מים, ציוד רפואי וציוד למחסות מטעם ירדן לצפון רצועת עזה".

"הסיוע הועבר דרך מעבר אלנבי אל מעבר 'ארז מערב' - במסגרת המחויבת להעברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה. נדגיש כי כלל הסיוע הועבר לאחר בידוק ביטחוני מוקפד" נכתב. עוד נמסר כי "צה"ל, באמצעות המתפ"ש, ימשיך לפעול בהתאם לדין הבינלאומי - על מנת לאפשר ולהקל על המענה ההומניטרי לרצועת עזה".

בגזרה אחרת, ישראל ככל הנראה הפרה הבטחה אחרת שנתנה לארה"ב, כשלפי דיווחים ב"רויטרס", מפיהם של עדי ראייה, צה"ל תקף בדאחייה בביירות לראשונה אחרי כשבוע. עוד לפני כן, ישראל הודיעה לתושבי האזור להתפנות מבניינים ברובע המזוהה עם חיזבאללה.

משאיות סיוע הומינטרי במעבר "ארז"
משאיות סיוע הומינטרי במעבר "ארז" | צילום: דובר צה"ל

כאמור, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ומזכיר ההגנה לויד אוסטין העבירו ביום ראשון האחרון מכתב לשר הביטחון יואב גלנט ולשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר הדורש להגביר את הסיוע ההומניטרי לעזה תוך 30 ימים - או שכמות הנשק המועברת לישראל תופחת, כך דווח היום (שלישי) ב-CNN.

"הסיוע ההומניטרי שנכנס לעזה הופחת בכ-50% בחודשים האחרונים - ובספטמבר נכנסה הכמות נמוכה ביותר בשנה האחרונה", כך לפי המכתב. בלינקן ואוסטין הוסיפו כי "זוהי עבירה על חוקי ארצות הברית - שתמנע מממשל ביידן להעביר לישראל נשק".

מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

עוד כתבו כי בוושינגטון מודאגים עמוקות מהסיטואציה ומבקשים "פעילות דחופה מהממשלה הישראלית - כדי לשפר את הכנסת הסיוע ההומניטרי ולעמוד בהתחייבויותיה לארצות הברית". כמו כן, האולטימטום האמריקני יפוג לאחר 5 בנובמבר - תאריך הבחירות לנשיאות ארצות הברית.