ביידן על הרג האמריקנית ביו"ש: "מזעזע, ישראל חייבת לעשות יותר"

נשיא ארה"ב התייחס בהודעה רשמית למותה של איישנור אייגי, שנורתה על ידי צה"ל במהלך הפגנה בעיירה הפלסטינית ביתא: "ישראל חייבת לקחת אחריות מלאה ולתת לנו גישה מלאה לחקירה גם בהמשך כדי שנוכל לתת אמון בתוצאותיה". סגניתו של ביידן, האריס, הוסיפה בהודעה משלה: "זו טרגדיה מזעזעת, נמשיך להפעיל לחץ על ישראל כדי לקבל תשובות"

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

כחמישה ימים לאחר שהאזרחית האמריקנית-טורקית איישנור אייגי נורתה על ידי כוחות צה"ל בעיירה ביתא ליד שכם, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס היום (רביעי) לתקרית - ומתח ביקורת על ישראל. בהצהרה רשמית, הנשיא הודיע כי הוא "מזועזע ושבור לב" בעקבות מותה של אייגי, והוסיף: "ישראל חייבת לקחת אחריות מלאה ולעשות יותר כדי להבטיח שתקריות כאלו לא יקרו שוב".

"ישראל הכירה באחריותה למותה של אייגי, וחקירה ראשונית הצביעה על כך שהדבר נגרם מטעות טרגית שנגרמה מהסלמה שלא היה בה צורך", המשיך ביידן, שהודיע: "לארצות הברית הייתה גישה מלאה לחקירה הראשונית שישראל ניהלה, ואנו מצפים שתהיה לנו גישה גם בהמשך החקירה - כדי שנוכל לתת אמון מלא בתוצאותיה".

בהתייחסות להסלמה ביהודה ושומרון, הנשיא ביידן תקף את הקיצוניים משני הצדדים: "האלימות בגדה המערבית נמשכת מזה זמן רב מדי. מתנחלים ישראלים אלימים וקיצוניים עוקרים פלסטינים מהבתים שלהם, ומחבלים פלסטינים שולחים מכוניות תופת כדי לרצוח אזרחים". לסיום הוסיף: "אני אמשיך לתמוך במדיניות שתביא לדין את כל הקיצוניים, ישראלים ופלסטינים כאחד, בעקבות אחריותם למעשי אלימות".

איישנור זייגי, פעילת זכויות האדם האמריקנית שנהרגה ביו"ש
איסנור אזגי אייגי, פעילת זכויות האדם האמריקנית שנהרגה ביו"ש
הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס
הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס | צילום: רויטרס

גם סגניתו של ביידן, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס, פרסמה הודעה רשמית בנוגע לירי באייגי - אותו הגדירה "טרגדיה מזעזעת שמעולם לא הייתה צריכה להתרחש", והוסיפה: "החקירה הישראלית מעלה כי מדובר בטעות טרגית של צה"ל. נמשיך להפעיל לחץ על ישראל כדי לקבל תשובות וגישה נוספת לתוצאות החקירה".

"ארצות הברית תמשיך להעמיד לדין כל גורם בגדה המערבית, ישראלי או פלסטיני, שנוהג באלימות וחותר תחת השלום והיציבות", המשיכה האריס. בנוגע מותה של אייגי הוסיפה: "אף אחד לא צריך למצוא את מותו בעקבות השתתפות בהפגנות שלוות".

צילום הדרכון של הפעילה שנהרגה
צילום הדרכון של הפעילה שנהרגה

מותה של האזרחית האמריקנית ביום שישי גרר בימים האחרונים ביקורת רבה נגד ישראל, במקביל להמשך הבדיקה שעורכים בצה"ל אודות הירי. מיד לאחר שנקבע מותה של אייגי, טורקיה גינתה את ישראל, ונשיא המדינה רג'פ טאיפ ארדואן תקף: "מדובר בפגיעה ברברית בהפגנה נגד הכיבוש בגדה המערבית, ואנחנו בטורקיה נמשיך לפעול נגד הכיבוש הישראלי ורצח העם שישראל מבצעת מזה שנה".

שגריר ארצות הברית בישראל, ג'ק לו, גינה גם הוא את הירי, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אנו מודעים למותה הטרגי היום של האזרחית האמריקנית, אייזנור איגי, בגדה המערבית. אנו מביעים את תנחומינו העמוקים למשפחתה". עוד הוסיף: "אנו אוספים מידע נוסף על נסיבות מותה, ויהיה לנו מה לומר כשנדע יותר. ביטחונם של אזרחים אמריקנים נמצא בראש סדר העדיפויות שלנו".

חגיגות ברמאללה אחרי חזרת אבו מאזן מהאו"ם
הפגנות פלסטינים ביו"ש | צילום: רויטרס (ארכיון)

ברקע הביקורת הבינלאומית, דובר צה"ל פרסם אתמול את ממצאי התחקיר הראשוני בנוגע למותה של אייגי, אליהם התייחסו היום הנשיא ביידן וסגניתו האריס. מהממצאים עולה כי האזרחית האמריקנית-טורקית אכן נהרגה מאש צה"ל, "כתוצאה מפגיעה עקיפה ולא מכוונת של ירי כוח צה"ל, שכוון לעבר מסית מרכזי".

"האירוע התרחש במהלך התקהלות אלימה של עשרות חשודים פלסטינים, אשר הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר הכוחות בצומת ביתא", נמסר בהודעת דובר צה"ל, "בעקבות המקרה נפתחה חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת, עם סיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. ישראל העבירה את בקשתה לבצע נתיחה של הגופה. צה"ל מצר על מותה של האזרחית  איסנור אזגי אייגי".