רה"מ שלח את יועצו לקהיר: "מוודא שראש המוסד לא חורג מסמכויותיו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח גם את יועצו המדיני, אופיר פלק, למצרים. גורמים המעורים בפרטים אמרו כי הסיבה למהלך הנה "לוודא שראש המוסד לא חורג מסמכויותיו". מוקדם יותר החלה בקהיר פגישת ראש ה-CIA, ראש המוסד, ראש ממשלת קטר וראש המודיעין המצרי. לפי דיווחים, חלה "התקדמות משמעותית" במשא ומתן

רה"מ בנימין נתניהו לצד ראש המוסד דוד ברנע
רה"מ בנימין נתניהו לצד ראש המוסד דוד ברנע | צילום: קובי גדעון / לע"מ

ברקע הגעתו היום (שלישי) של ראש המוסד דדי ברנע לשיחות על עסקת חטופים במצרים, ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח גם את יועצו המדיני, איש הליכוד אופיר פלק, לקהיר. גורמים המעורים בפרטים אמרו כי הסיבה למהלך היא שראש הממשלה מעוניין "לוודא שראש המוסד לא חורג מסמכויותיו".

מוקדם יותר החלה בקהיר פגישת ראש ה-CIA, ראש המוסד, ראש ממשלת קטר וראש המודיעין המצרי. לפי דיווחים, חלה "התקדמות משמעותית" במשא ומתן - ומשלחת של חמאס בראשותו של ח'ליל אל-חיה כבר הגיעה לבירה המצרית. בתוך כך, מקור מצרי אמר לעיתון הקטרי אלערבי אל-ג'דיד כי "כל התסריטים נמצאים על השולחן, וטען כי המשלחת הישראלית באה כאשר באמתחתה ההחלטה לפלוש לרפיח במצב בו ההגעה להסכם עם חמאס תיכשל. בנוסף, על פי המקור, הסכמות לגבי הפסקת אש קבוע נידונה גם היא בשיחות, והנושא מסתמן כליבת המחלוקת בין הצדדים.

ישראל לא התכוונה לשלוח נציגות מטעמה לשיחות בקהיר בטרם חמאס ירכך את דרישותיו, אך ההחלטה השתנתה בסופו של דבר בעקבות לחץ אמריקני ודרישה ישירה בעניין מהנשיא ג'ו ביידן. בשיחתו עם נתניהו שלשום, הנשיא הפציר לשלוח נציגות ישראלית לשיחות בקהיר, ובנוסף העלה חשש מפני פעולה אפשרית של צה"ל ברפיח.

הנשיא ג'ו ביידן בתדריך ביטחוני, בעקבות המתקפה הקטלנית בירדן
הנשיא ג'ו ביידן בתדריך ביטחוני | צילום: רויטרס

לאחר ישיבת קבינט המלחמה בסוף השבוע שעבר,  גורם ישראלי בכיר ששוחח עם חדשות 13 הביע פסימיות ואמר כי המשא ומתן "תקוע" והפערים בין הצדדים נותרו "עצומים". בהתאם לכך, ישראל העבירה מסרים ברוח דומה לחמאס, בדרישה להקטנת מפתח שחרור האסירים הפלסטינים מבתי הכלא בישראל וחזרה למתווה שגובש בפריז.