העימות בקבינט המלחמה: "נתניהו עושה הכל כדי לקבל החלטות לבד"

חילופי דברים בין חברי הקבינט ביום חמישי האחרון חושפים את הקרע המתרחב בין ראש הממשלה לשותפיו בגוף שמנהל את הלחימה. בפנייה לראש המוסד, השר גלנט תקף: "ראש הממשלה עקף את מערכת הביטחון וכתוצאה מכך נעשו שגיאות". נתניהו הכחיש, אך השר גנץ הצטרף לביקורת וטען: "זו לא אחדות ולא קבינט, ככה לא עובדים"

זמן צפייה: 01:33

ברקע המשך המגעים לעסקה שתכלול שחרור חטופים, ציטוטים שפורסמו הערב (ראשון) במהדורה המרכזית מתוך ישיבת קבינט המלחמה חושפים טפח מהמתיחות השוררת בצמרת המדינית-ביטחונית בשיאה של הלחימה. במהלך ישיבת קבינט המלחמה ביום חמישי האחרון, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ מתחו ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו והביעו מורת רוח מההתנהלות ראש המוסד דדי ברנע וראש שב"כ רונן בר אל מול הדרג המדיני.

"ראש הממשלה עקף את מערכת הביטחון וכתוצאה מכך נעשו שגיאות", אמר גלנט בפנייה לברנע ובר, והוסיף בנוגע למתווה עסקת החטופים המתגבשת מול חמאס: "זה פי 10 ממה שנתנו בעסקה הקודמת. אתם נשלחתם על ידי הקבינט וחייבים דיווח לקבינט, אלא אם ראש הממשלה אסר עליכם".

בתגובה לדבריו של הביטחון, נתניהו הכחיש: "לא אוסר שוב דבר, אבל הדברים הובאו לקבינט". מזכיר הממשלה יוסי פוקס וראש המל"ל צחי הנגבי דווקא סתרו את ראש הממשלה ואמרו בדיון כי הדברים שנידונו במו"מ לעסקה לא הובאו לקבינט.

ראש המוסד דוד ברנע וראש שב"כ רונן בר
ראש המוסד דוד ברנע וראש שב"כ רונן בר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשלב זה השר בני גנץ הצטרף לביקורת. "נראה שראש הממשלה עושה הכל כדי לקבל החלטות יחיד ולא במשותף. זה לא אחדות ולא קבינט מלחמה", אמר גנץ, וקבע: "ככה לא עובדים".

מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה: "אני מצירים על הדלפות מגמתיות מדיונים סגורים ורגישים".

תיעוד מפעילות הכוחות בבית החולים נאסר בח'אן יונס
לוחמי צה"ל בדרום רצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

חילופי הדברים בישיבת קבינט המלחמה מגיעים ברקע מתח מחריף בין נתניהו לשותפיו בקבינט המלחמה, ובייחוד מול גנץ. הבוקר פורסם כי המתווכים המצריים יצרו קשר עם יו"ר המחנה הממלכתי, במטרה לקדם את המו"מ על עסקת החטופים.

על פי הדיווח, שצוטט מפי גורמים בקהיר ובאזור, השיחות שקיימו המצרים עם גנץ עוררו את זעמו של ראש הממשלה, שחש כי מדובר ב"ניסיון לדחוף את גנץ לקדמת הבמה" - על רקע סירובו של נתניהו לקידום העסקה ככל שחמאס דבק בדרישותיו.