התקיפה תתעכב? השרים לא הצביעו בקבינט על תגובה לאיראן

ברקע הדריכות במזרח התיכון לקראת תקיפה ישראלית נגד רפובליקה האסלאמית, בדיון הקבינט המדיני-ביטחוני השרים לא הצביעו על אופן התגובה. גורם ביטחוני ישראלי: "רוצים לאשר את התקיפה סמוך לפעולה"

נתניהו וחמינאי איראן טהרן
נתניהו וחמינאי | צילום: רויטרס

ברקע הדריכות במזרח התיכון לקראת תקיפה ישראלית באיראן: בדיון הקבינט המדיני-ביטחוני שנערך הלילה (בין חמישי לשישי), השרים לא הצביעו על אופן התגובה על מתקפת הטילים האיראנית על ישראל. גורם ביטחוני ישראלי מסר בתגובה כי "יש רצון לדחות כמה שניתן את ההצבעה על הפעולה הישראלית, סמוך למועד הפעולה".

הקבינט התכנס ברקע ההיערכות בכל הגזרות ליום הכיפורים, במטרה לדון בתגובה נגד איראן, והיה צפוי להסמיך את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט להחליט על העיתוי והמטרות. על רקע הלחץ שמפעילות מדינות המפרץ על ארצות הברית, בדרישה שישראל לא תתקוף את מתקני הנפט.

בינתיים, באיראן שומרים על כוננות שיא לקראת התקיפה הצפויה. במשמרות המהפכה מאיימים לפגוע במדינות המפרץ מחשש לתקיפת תשתיות קריטיות. כמו כן, לפי דיווח של כתב רשת "פוקס" האמריקנית, השר גלנט נשאל על-ידו אם תקיפת מתקני הגרעין והנפט נמצאת על הפרק - וגלנט השיב: "הכול על השולחן".

נתניהו בישיבת קבינט. ארכיון
נתניהו בישיבת קבינט. ארכיון | צילום: יואב דודקביץ'

ישיבת הקבינט התקיימה יממה אחרי שיחת הטלפון של נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס, שדיברו במשך כחצי שעה בנושא, שהתקיימה לאחר שנתניהו הציב תנאים לנסיעת גלנט לארה"ב, והבהיר לו כי הטיסה תתאפשר רק לאחר שישוחח בעצמו עם ביידן, ולאחר שהקבינט יאשר את אופי התגובה נגד איראן.

השיחה בין המנהיגים הייתה צפויה להיערך בשעות הבוקר אתמול, ולכן נסיעתו של גלנט לוושינגטון נדחתה, לאחר שהיה אמור להמריא אתמול בשעות הלילה. בהמשך לכך, מלשכתו של שר הביטחון נמסר כי "לבקשת ראש הממשלה, השר גלנט דחה את נסיעתו אמש עד לאחר שיחתו המדינית של רה"מ עם נשיא ארה"ב".

שר הביטחון יואב גלנט ואלוף פיקוד הצפון אורי גורדין
שר הביטחון יואב גלנט ואלוף פיקוד הצפון אורי גורדין | צילום: דובר צה"ל

ביום רביעי, השר גלנט ביקר ביחידה 9900 של אגף המודיעין, המשמשת לאיסוף מודיעין חזותי, ואמר כי "התקיפה שלנו באיראן תהיה קטלנית, מדויקת ומפתיעה". לדבריו, "הם לא יבינו מה קרה ואיך. הם יראו את התוצאות".

"ראיתם את המתקפות של האיראנים", אמר גלנט לחיילי היחידה, "הן היו אגרסיביות, אבל הן נכשלו כי הן לא היו התקפות מדויקות. חיל האוויר לא נפגע, כל המסלולים פועלים, הרציפות נשמרת, אף מטוס ואף חייל או אזרח לא נפגעו. לעומת זאת, כשאנחנו מדברים על היכולות שלכם, של צה"ל, של אגף המודיעין ושל חיל האוויר - הדיוק בנקודות השונות מאוד ממוקד. היכולת לתקוף היא חזקה מאוד וכמו שעשינו עד עכשיו במלחמה בכל הגזרות האחרות - מי שתוקף אותנו יפגע וישלם מחיר".