בריטניה משעה ייצוא נשק לישראל: "חשש להפרת החוק הבינ"ל"

שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי הודיע על השעייה מיידית של 30 מתוך 350 רישיונות ייצוא הנשק שלה לישראל, מ"חשש שייעשה בו שימוש כדי להפר את החוק הבינלאומי". הוא הוסיף: "זה לא אמברגו, אלא צעדים שלא צפויים להשפיע מהותית על ביטחון ישראל"

דיוויד לאמי ובנימין נתניהו
דיוויד לאמי ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס

שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי הודיע הערב (שני) כי בריטניה תשעה מיידית 30 מתוך 350 רישיונות ייצוא הנשק שלה לישראל, מ"חשש שייעשה שימוש בנשק הזה כדי להפר את החוק הבינלאומי".

לדברי לאמי, אין מדובר בסנקציה תמידית: "זה לא אמברגו, אלא צעדים שלא צפויים להשפיע מהותית על ביטחון ישראל". הוא הדגיש כי ההשעייה לא תשפיע על אספקת רכיבים המיועדים למטוסי קרב מסוג F-35. "בריטניה תמשיך לתמוך בזכותה של ישראל להגנה עצמית, בכפוף לחוק ההומניטרי הבינלאומי", סיכם לאמי. "נמשיך לעבוד עם ישראל כדי להתמודד עם איומי איראן".

שר הביטחון יואב גלנט אמר לאחר ההחלטה: "מאוכזב מאוד לשמוע על הסנקציות שהטילה ממשלת בריטניה על רישיונות יצוא למערכת הביטחון של ישראל. זה בא בזמן שאנחנו נלחמים במלחמה ב-7 חזיתות שונות - מלחמה שנפתחה על-ידי ארגון טרור אכזרי, ללא התגרות; בתקופה שבה אנו אבלים על 6 חטופים שהוצאו להורג בדם קר על-ידי חמאס בתוך מנהרות בעזה; בזמן שאנחנו נלחמים להביא 101 חטופים הביתה. אני עומד לצד החיילים ומערכת הביטחון שלנו שעובדים באומץ עצום, במקצועיות ומוסריות. אנחנו נשארים מחויבים להגן על מדינת ישראל ואנשיה".

Whatsapp Image 2023 04 21 At 1
מטוס F35 בשמי ירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפני כשבועיים פורסם לראשונה בחדשות 13 כי ראש הממשלה בנימין נתניהו סירב לפגוש את שר החוץ הבריטי בעת ביקורו בישראל. במהדורת השבת נחשף כי דיוויד לאמי ביקש כמה פעמים דרך צינורות שונים לפגוש את נתניהו בעת ביקורו - אך האחרון סירב. הסיבה: התנהלותה של בריטניה בכל הנוגע לסוגיית צווי המעצר של בית הדין בהאג.

גורם מדיני מסר כי "על-פי רוב וכמקובל, שרי חוץ נפגשים עם מקביליהם. פגישות שרי חוץ עם ראש הממשלה אינן דבר שבשגרה. טרם בואו לישראל, שר החוץ הבריטי קיבל עדכון מראש כי לא תתאפשר פגישה בינו לבין ראש הממשלה במועד הגעתו, וכי תחת זאת, ייפגש עם שר החוץ ועם השר לעניינים אסטרטגיים".