חמאס: "השינויים לא משמעותיים, דורשים לקבוע את זהות האסירים"

בכיר בחמאס אמר לרויטרס כי השינויים שהוכנסו בהצעה לעסקה "אינם משמעותיים", וכוללים "שלושה שלבים להגעה להפסקת אש, הסרת המצור על עזה ונסיגת כוחות צה"ל מהרצועה". הוא הוסיף כי בחמאס דורשים לקבוע את זהות 100 האסירים "הכבדים" שישוחררו

זמן צפייה: 01:20

בכיר חמאס אמר הבוקר (חמישי) לסוכנות הידיעות רויטרס כי "השינויים שביקשנו במתווה לעסקה שהציגה ארה"ב אינם משמעותיים", והוסיף כי בארגון הטרור דורשים לקבוע את זהות מאה האסירים "הכבדים" המרצים עונשי מאסר ארוכים שישוחררו מהכלא הישראלי במסגרת עסקה.

עוד אמר בכיר ארגון הטרור כי תיקוני חמאס כוללים דרישות ל"שלושה שלבים רצופים ומתמשכים" של עצירה מוחלטת של המלחמה והפסקת אש, לצד דרישה "להסיר את המצור של ישראל על רצועת עזה, ולאפשר תנועה חופשית של אנשים וסחורות פנימה והחוצה", לצד נסיגה של כוחות צה"ל מהרצועה.

תמונות התצפיתניות החטופות בהפגנה למען שחרור החטופים בת"א
תמונות התצפיתניות החטופות בהפגנה למען שחרור החטופים בת"א | צילום: איתי רון, פלאש 90
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: ג'מאל עווד, פלאש 90

אתמול פורסמו לראשונה במהדורה המרכזית פרטי תשובת חמאס להצעה הישראלית. בארגון הטרור דורשים להקדים את שיקום הרצועה לשלב הראשון במקום השלב השלישי. כמו כן, חמאס לא מוכן לתאריך יעד שבו תחודש האש אם לא יושגו הסכמות על השלב השני - ודורש הפסקה מוחלטת של המלחמה.

בנוסף, למרות שישראל התפשרה משמעותית בעניין הווטו על שחרור מחבלים רוצחים, חמאס לא מסכים להטלת וטו כלל, וכאמור, דורש לקבוע בעצמו את זהות מאה המחבלים "הכבדים" שישוחררו במסגרת העסקה. זאת ועוד, ארגון הטרור לא מוכן לגירוש מחבלים - גם לא לעזה - ודורש את שחרורם למקום מוצאם. בישראל לא מוכנים לשחרר רוצחים ליהודה ושומרון.

הרס ברצועת עזה
הרס ברצועת עזה | צילום: רויטרס
פעילות כוחות צה"ל סמוך לציר פילדלפי
פעילות כוחות צה"ל סמוך לציר פילדלפי | צילום: דובר צה"ל

בכיר ישראלי אמר כי "מדובר בתשובה הקיצונית ביותר שחמאס היה יכול לתת. ניכר שהלחץ האמריקני לא עבד. קשה להתחיל משא ומתן בתנאים הללו". ברקע, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אמש הערכת מצב ביטחונית בצל ההסלמה בצפון - ותשובת חמאס.

מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, במהלך ביקורו בקטר
מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, במהלך ביקורו בקטר | צילום: רויטרס
בלינקן ואאל ת'אני
בלינקן ואאל ת'אני | צילום: רויטרס

מוקדם יותר אתמול, בהצהרה משותפת שנשא עם ראש ממשלת קטר מוחמד אאל ת'אני, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס למגעים לעסקה, ואמר כי "חמאס הוסיף שינויים במתווה הנוכחי. חלקם אפשריים, וחלקם לא".

"אנחנו עובדים כל יום על הכנסת סיוע נוסף לעזה ושזה יגיע לאנשים שצריכים זאת, שמירה על אזרחים חפים מפשע ושחרור החטופים. הדרך האפקטיבית ביותר לעצור את הסבל של הפלסטינים והישראלים כאחד, וכדי למנוע מהמשבר הזה להחריף - היא להגיע להפסקת אש. קטר חלק משמעותי בכך, בעבודה לקראת הפסקת האש ושחרור החטופים, אנחנו עובדים על זה מ-13 באוקטובר", אמר בלינקן, והדגיש: "חמאס לא יכול ולא יורשה לקבוע את עתיד האזור".