ברקע הניסיון לקדם נורמליזציה עם ישראל: בלינקן נחת בסעודיה

מזכיר המדינה המאריקני נחת אמש בג'דה לביקור מדיני, זאת לאחר שכפי שפורסם לראשונה בחדשות 13 - הוא תכנן לבקר גם בישראל אך ביטל ברקע המתיחות בין י-ם לוושינגטון. שלשום אמר כי קידום הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה הוא "אינטרס אמריקני"

בלינקן ויורש העצר הסעודי
בלינקן ויורש העצר הסעודי | צילום: רויטרס

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נחת אמש (שלישי) בג'דה שבסעודיה לביקור מדיני, כשברקע הניסיונות לקדם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה' ונפגש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.

יצוין כי כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13, בלינקן תכנן לבקר בישראל השבוע - אך הוא הודיע למשרד החוץ על ביטול ביקורו, זאת ברקע המתיחות בין ירושלים לוושינגטון והעובדה שראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין לא קיבל הזמנה לבית הלבן.

בלינקן נחת בסעודיה
בלינקן נחת בסעודיה | צילום: טוויטר, מחלקת המדינה האמריקנית

בלינקן אמור היה לשהות בישראל במשך כ-12 שעות בלבד במסגרת ביקור נרחב במזרח התיכון, אם כי לא פורסמה הודעה רשמית מצד האמריקני בנוגע אליו. גורם מדיני בכיר אמר לחדשות 13: "ייתכן שמדובר בביטול טכני, אבל אי אפשר להתעלם מהעיתוי. הגעה של בלינקן בעת הזה הייתה איתות מרגיע מצידה של ארצות הברית".

שלשום, בנאום שנשא בלינקן בוועידת AIPAC (השדולה האמריקנית הפרו-ישראלית), אמר מזכיר המדינה כי קידום הנורמליזציה בין המדינות הוא אינטרס אמריקני: "אנו מאמינים שנוכל לקדם זאת, ואפעל לכך בביקור". עם זאת, הוא אמר כי המהלך - אם ייצא לפועל - "לא יקרה על חשבון החתירה לפתרון שתי המדינות".

עוד ציין בלינקן כי "ארה"ב מקדמת את בטחון ישראל ואת ביטחונה בדרך נוספת, של העמקת היחסים עם מדינות האזור, על מנת לקדם את מטרתנו - שיתוף פעולה אזורי וצמצום המתיחות. קידום שיתוף הפעולה של ישראל באזור תורם ליציבות, לביטחון ולשגשוג אזורי, כמו גם לביטחונה. כבר השגנו התקדמות משמעותית בהעמקת והרחבת הסכמי אברהם".