לפיד ממשיך להתנגד לגרעין סעודי: "האמירה של דרמר מסוכנת"

לאחר שהשר לעניינים אסטרטגיים הודה בריאיון לתקשורת האמריקנית שישראל לא תתנגד לתוכנית גרעין אזרחית סעודית במסגרת הסכם עתידי, ראש האופוזיציה המשיך בעמדתו הנחרצת: "אפשר להגיע להסכם גם בלי שישראל תהיה חתומה על העשרת אורניום במזרח התיכון"

רון דרמר, יאיר לפיד
רון דרמר, יאיר לפיד | צילום: יונתן זינדל, תומר נויברג / פלאש 90

המחלוקת עם ההסכם עם סעודיה: ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד ממשיך להביע את התגדותו להעשרת אורניום בסעודיה, והיום טען (ראשון) בחשבון הטוויטר שלו כי "אפשר להגיע להסכם שמחזק את הביטחון הלאומי שלנו בלי שישראל תהיה חתומה על העשרת אורניום במזרח התיכון". בדבריו התייחס לפיד לדברי השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, שרמז מוקדם יותר היום כי ישראל לא תתנגד לתוכנית גרעין אזרחי בסעודיה, מכיוון שיש מדינות נוספות עם תוכנית גרעין במזרח התיכון.

"אמירתו של השר דרמר אינה נכונה עובדתית ומסכנת את בטחון ישראל", הוסיף לפיד, והמשיך: "המדינה היחידה במזרח התיכון שמעשירה אורניום כחלק מתוכנית גרעין היא איראן".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד
ראש האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

דרמר התייחס לסוגייה בריאיון לתקשורת האמריקנית, ואמר: "אנחנו צריכים לבחון את האלטרנטיבות שעומדות בפני הסעודים. בעיקרון, הם יכולים לפנות לסינים או לצרפתים בנוגע לבניית תשתית גרעין אזרחית. אנחנו צריכים לבחון מה קורה במידה וארה"ב היא חלק מהתהליך הזה. מה יקרה בעוד 10 שנים? מה יקרה בעוד 20 שנים? מה יקרה בעוד 30 שנים?".

עוד הוסיף השר: "דוקטרינת בגין עדיין תקפה ולא ניתן למדינה עוינת באזור להשיג נשק גרעיני. אבל מצד שני, חשוב לזכור שהסכם סעודי - ישראלי יהיה בעל השפעה אדירה על האזור. כזכור, השר לעניינים אסטרטגים רון דרמר נחשב לאדם מקורב מאוד לראש הממשלה בינימין נתניהו ורק בסופ"ש האחרון נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן".

מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר בתגובה: "ישראל לא הסכימה לתוכנית גרעין של אף אחת מהמדינות השכנות שלה״. זאת הייתה ונשארה מדיניות ישראל. ראש הממשלה נתניהו הביא 4 הסכמי שלום היסטוריים שרק חיזקו את ביטחונה ומעמדה של מדינת ישראל - וכך ימשיך לעשות".

שגריר ישראל בארה''ב רון דרמר
שגריר ישראל בארה''ב רון דרמר | צילום: רויטרס

זו אינה הפעם הראשונה בה לפיד מביע התנגדות נחרצת לאישור תוכנית גרעין אזרחי בסעודיה, גם אם יגיע במסגרת הסכם נרמול יחסים עם המדינה. לפני כשבוע הוא המשיך להזהיר מפני הסכם שכזה - ובריאיון לאודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103fm הוא אומר כי "זה יגרור מיד מרוץ חימוש גרעיני בכל המזרח התיכון".

"יש תקן במזרח התיכון", אמר לפיד בריאיון, והוסיף: "אין בעיה עם כורים אזרחיים, אבל העשרת אורניום לא עושים על אדמת המזרח התיכון, זה כל המאבק הגדול שלנו ב-70 שנים של אסטרטגיה גרעינית".

על פי פרטי ההסכם שפורסמו בארצות הברית, סעודיה דורשת לפתח גרעין אזרחי - מה שמדאיג מאוד את מערכת הביטחון. לפיד נפגש בשבוע שעבר עם משלחת של חברי קונגרס דמוקרטים שהגיעה בישראל, ואמר להם: "אני אתנגד לכל הסכם הכולל העשרת אורניום בסעודיה. ההסכם כפי שהוא כרגע מסכן את ביטחון ישראל והאזור. אסור לתת לסעודיה את כל מעגל העשרת האורניום".

Screenshot 2023 08 18 081145
מזכיר המדינה בלינקן והשר רון דרמר | צילום: מחלקת המדינה האמריקנית

בתוך כך, השר דרמר נפגש ביום שישי עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בוושינגטון, ארצות הברית. על פי הודעת מחלקת המדינה, השניים דנו "במאמצים הנמשכים להשתלבות ישראל במזרח התיכון", מה שעשוי לרמוז על המגעים להסכם שלום עם סעודיה. זמן קצר לאחר הפגישה, שוחח בלינקן עם שר החוץ הסעודי הנסיך פייסל בן פרחאן אאל סעוד. במקביל, החלו מאמצים להשגת הרוב הנדרש להסכם כזה, אם יגיע להצבעה בסנאט.

דובר מחלקת המדינה האמריקנית מת'יו מילר פרסם הצהרה לאחר פגישת דרמר ובלינקן ובה נכתב כי בלינקן התייחס לברית הידידות בין המדינות והמחויבות האמריקנית לביטחון ישראל. בהודעה נכתב כי "מזכיר המדינה הדגיש את החשיבות של נקיטת צעדים של ישראל והרשות הפלסטינית כדי להוריד את המתח ולחזק את היציבות בגדה המערבית". עוד נכתב כי השניים דיברו על "האתגרים האזוריים, בהם האיומים מכיוון איראן והשלוחות שלה בלבנון ובמקומות אחרים".