הרצוג נחת בארה"ב: "לא מכיר הסכמות על ריכוך עילת הסבירות"

הנשיא הרצוג נחת בארה"ב לקראת פגישתו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הערב ב-20:15 (שעון ישראל). על רקע "יום ההתנגדות" ובעקבות דיווחים על מגעים לריכוך החוק לביטול עילת הסבירות - הוא אמר: "מברך על כל ניסיון להגיע להסכמה רחבה. אם רק צד אחד ינצח - המדינה תפסיד"

זמן צפייה: 02:47

נשיא המדינה יצחק הרצוג נחת הבוקר (שלישי) בארצות הברית, לביקור מדיני שבמסגרתו ייפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, סגניתו קאמלה האריס ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן. הנשיא צפוי להיוועד עם בכירים האמריקנים בנושאים שונים ובראשם - המהפכה המשפטית שמתחוללת בימים אלו במדינת ישראל, והחששות של הממשל האמריקני מהמהלכים שגורמים להתרחקות וקירור היחסים בין הצדדים.

בשיאו של הביקור יישא הרצוג דברים בפני שני בתי הקונגרס האמריקני, שיתכנסו למושב מיוחד לציון שנת ה-75 של מדינת ישראל. הוא התייחס לדיווחים על מגעים שמתנהלים בנוגע לריכוך אפשרי של החוק לביטול עילת הסבירות ואמר: "לא מכיר שהושגו הסכמות, אך מברך על כל ניסיון להגיע להסכמה רחבה. אם רק צד אחד ינצח - המדינה תפסיד".

Whatsapp Image 2023 07 18 At 1
הנשיא הרצוג ורעייתו לאחר הנחיתה בוושינגטון | צילום: חיים צח / לע''מ
Whatsapp Image 2023 07 18 At 1
הנשיא הרצוג ורעייתו לאחר הנחיתה בוושינגטון | צילום: חיים צח / לע''מ

עם עלייתו למטוס אמר הרצוג: ״אני יוצא לארצות הברית, לשליחות מרגשת, לציון 75 שנה לעצמאות ישראל. הוזמנתי על ידי יושבת ראש הקונגרס הקודמת, ננסי פלוסי, מהמפלגה הדמוקרטית ועל ידי יושב ראש הקונגרס הנוכחי, קווין מקארתי, מהמפלגה הרפובליקנית לשאת דברים במושב מיוחד של הקונגרס לציון 75 שנה לעצמאות ישראל. אירוע מרגש ונדיר, שבו אשא דברים בשמם של כל אזרחי ישראל, אשא דברים עם הסיפור הישראלי המרגש, המדהים, של היחסים בין ישראל לארצות הברית, יחסים עמוקים, יחסים מרגשים, יחסים המבוססים על ערכים משותפים שהולכים דורות ולכן הם חוצים ממשלים וממשלות"

"גם כשאהיה שם בארצות הברית, ליבי ומחשבותיי יהיו נתונות למה שקורה בישראל", הוסיף הנשיא והמשיך: "אני חוזר וקורא לחברי הכנסת ולכל פעילי הציבור- אפשר להגיע לנוסחאות סבירות - גם בנושא הסבירות וגם בדברים אחרים. זה פשוט מחייב מאמץ, זה מחייב לוותר קצת, זה מחייב להכנס לחדר, זה לא חייב להיות בבית הנשיא זה יכול להיות גם מאחורי הקלעים בכנסת. תתאמצו, המחיר גדול מידי. תשעה באב בעוד שבועיים ואנחנו צריכים להזכר במחירים של פילוג, של ריב, של מתח פנימי, של מחירים גדולים מאוד שאומה משלמת על כך שעם קצת רצון טוב במקום זאת היא הייתה יכולה לפתור את האתגרים הללו. אני קורא לכולם לעשות את המאמץ הנוסף הזה, דווקא בשבוע הזה. תודה רבה".

הקונגרס האמריקני בוושינגטון
הקונגרס האמריקני | צילום: רויטרס

בתוך כך, אתמול שוחחו הנשיא ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו לראשונה מזה מספר חודשים בטלפון, ולשכתו של רה"מ הודיעה כי השיחה הייתה חמה וארוכה ובמסגרתה נקבע כי ביקור מדיני של נתניהו בארצות הברית יתקיים בקרוב, לראשונה מתחילת כהונתו של הנשיא ביידן.