דיווח: איראן שוקלת מחדש את תגובתה בעקבות "מאמצי ביידן"

לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט", בטהרן שוקלים מחדש את אופן התגובה מול ישראל, זאת לאחר שנשיא ארה"ב הפעיל מאמצים דיפלומטיים בכדי למנוע הסלמה חמורה באזור. גורמים בבית הלבן הוסיפו כי המצב מול חיזבאללה נותר לא ברור

זמן צפייה: 02:08

בזמן שבישראל עדיין ממתינים לתגובות של איראן וחיזבאללה, גורמים בבית הלבן מאמינים שמאמצים דיפלומטיים שהפעיל נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על טהרן, עשויים לגרום לאיראנים לשקול מחדש את תוכנית התגובה שלה מול ישראל. כך דווח היום (רביעי) ב"וושינגטון פוסט".

במקביל הוסיפו הגורמים כי המצב מול חיזבאללה עדיין לא ברור. האמריקנים הבהירו לאיראן כי הסיכון להסלמה קיצונית גבוה, ועלול להביא להשלכות חמורות על יציבות הממשלה החדשה של הנשיא מסעוד פזשכיאן.

למרות רצונה להגיב על חיסול ראש הלשכה המדינית של חמאס אמסאעיל הנייה בשטח טהרן בשבוע שעבר, איראן עשויה להירתע בעקבות הפגנת הכוח של ארה"ב השבוע, והמסר של הבית הלבן שעבר דרך שגרירות שוויץ בטהרן והנציגות האיראנית באו"ם.

Whatsapp Image 2023 07 05 At 0
הבית הלבן | צילום: רויטרס

בתוך כך, הבוקר דווח בעיתון כי בעוד שבישראל שמרו על עמימות בנוגע לחיסולו של הניייה בשבוע שעבר, שוגר מסר לגורמים רשמיים אמריקניים כי ישראל אחראית לחיסול. עוד דווח בעיתון כי גורמים בבית הלבן הגיבו בהפתעה ובזעם על חיסולו של הנייה, מכיוון שראו בפעולה זו כישלון של תהליך משא ומתן ארוך בן חודשים שארה"ב קידמה במטרה להבטיח הפסקת אש ברצועת עזה, ואת שחרור החטופים.

בדיווח נוסף בעיתון נכתב כי בבית הלבן מאמינים שאיראן שוקלת מחדש את תגובתה מול ישראל, וזאת בעקבות "מאמצים דיפלומטיים" שהפעיל הנשיא ביידן בעניין.

כרזה עם תמונתו של איסמאעיל הנייה בביירות
כרזה עם תמונתו של איסמאעיל הנייה בביירות | צילום: רויטרס

בנוסף, גורמים אמריקנים אמרו לעיתון כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולא איראן, הוא הגורם העיקרי בהתלקחות אזורית רחבה יותר. נטען כי ישראל פתחה שוב ושוב במתקפות מבלי ליידע את ארה"ב תחילה, והכעיסה את ממשל ביידן ואת הנשיא עצמו.

גורם רשמי ישראלי אישר כי השיחה בין ביידן לנתניהו בשבוע שעבר, לאחר חיסול הנייה, הייתה "מתוחה". ובכל זאת, גורמים מאשרים שאין סימנים לכך שביידן מוכן להפעיל לחץ משמעותי על ישראל, כמו התניה או הגבלת סיוע צבאי.