שר ההגנה האמריקני בהצהרה לצד גלנט: "לא מציב דד-ליין"

בהצהרה משותפת עם שר הביטחון, לויד אוסטין אמר כי "אם ישראל תקדם את פתרון שתי המדינות, היא תקבל מאיתנו ברית הגנה". גלנט הודה על תמיכתו והדגיש כי "ישראל לא תשלוט אזרחית בעזה בשום דרך". עוד הוסיף גלנט: "בח'אן יונס אנו ממוקדים בחיסול הנהגת חמאס"

זמן צפייה: 01:24

שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ביקר היום (שני) בישראל, ובהצהרה לתקשורת לצד שר הביטחון יואב גלנט הוא אמר כי "אנחנו לא נציב תנאים ולוחות זמנים למלחמה". שר הביטחון השיב לו כי "ישראל לא תשלוט אזרחית בעזה בשום דרך, רק על היכולת הצבאית", על כך אוסטין ענה: "גם הרפובליקנים וגם הדמוקרטים רוצים בפתרון שתי המדינות", והוסיף כי "אם ישראל תקדם את פתרון שתי המדינות, היא תקבל ברית הגנה מאיתנו".

עוד הדגיש שר ההגנה כי "טוב להיות שוב בישראל, במיוחד בימים קשים אלה. אני יודע שישראל השתנתה לבלי היכר מאז 7 באוקטובר ואני אומר שוב: תמיכתה של ארה"ב בישראל אינה ניתנת לערעור - ישראל לא לבד".

השר גלנט הודה לאוסטין על תמיכתו והוסיף: "ישראל וארצות הברית מעולם לא היו מאוחדות יותר בערכים ובמטרות המשותפות שלנו. זו מלחמת הישרדות, האויבים המשותפים שלנו בכל העולם מסתכלים, ויודעים שניצחון ישראלי, זה ניצחון של העולם החופשי - בהובלת ארה"ב". עוד התייחס שר הביטחון למטרות ישראל במלחמה ואמר: "בח'אן יונס אנו ממוקדים בחיסול הנהגת חמאס. לא נחדל עד שנצליח בכך. זה ייקח זמן". בנוסף, הוסיף גלנט כי "אנו נחושים ליצור מציאות חדשה בצפון ולהחזיר את הביטחון, בהתאם להחלטת האו"ם 1701, ולדחוק את חיזבאללה צפונה".

מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בישראל
מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בישראל | צילום: רויטרס
שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין
שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין | צילום: רויטרס

מוקדם יותר נועד אוסטין עם השר בני גנץ נפגש בקריה בתל אביב. גנץ הודה לאוסטין על ביקורו בישראל, וציין כי הוא "מודה על המחוייבות שלך ושל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לביטחון המדינה ולהשבת החטופים". בנוסף, ציין גנץ את החשיבות של המשך פיתוח הארכיטקטורה האזורית, בדגש על הזירה הימית, על מנת לשמור על היציבות במזרח התיכון כולו. עוד ציין השר כי ישראל לא תוכל להשלים עם האיום שמציב חיזבאללה על גבולה הצפוני והדגיש את תפקידה המכריע של הקהילה הבינלאומית בנושא זה.

השר בני גנץ עם לויד אוסטין חרבות ברזל
השר בני גנץ עם לויד אוסטין

בפתח הפגישה המורחבת עם חברי הקבינט לניהול המלחמה, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לאיום החות'ים בים האדום בפנייתו לאוסטין ואמר: "זהו מאבק מול ציר הטרור האיראני שכעת מאיים לסגור את המעבר הימי במצר באב אל-מנדב. זהו איום על חופש השיט של העולם כולו. אני מעריך את העובדה שאתם נוקטים בפעולות כדי לפתוח את המצר. זה לא אינטרס ישראלי בלבד, אלא אינטרס של כל העולם המתורבת".

אוסטין אמר בפגישה: "מחויבותה של אמריקה לישראל איתנה. אל לו לאף אדם, ארגון או מדינה לבחון את הנחישות שלנו. בים האדום, אנחנו מובילים כוח משימה רב-לאומי כדי לתמוך בעיקרון הבסיסי של חופש השיט. תמיכתה של איראן בהתקפות החות'ים על כלי שיט מסחריים חייבת להיפסק. אנחנו נמשיך לספק לישראל את הציוד הנדרש כדי שתוכלו להגן על המדינה שלכם, אדוני ראש הממשלה, כולל תחמושת קריטית, רכבים טקטיים ומערכות הגנה אוויריות".

עוד הוא הוסיף: "נמשיך לתמוך במשימתה של ישראל לאתר ולשחרר את כל החטופים. אני נמצא פה גם כדי שנוכל לדון בדרכים שבהם נוכל לתמוך בישראל בצורה הטובה ביותר בדרך לביטחון בר קיימא. משמעות הדבר היא טיפול בצרכים דחופים תחילה - עלינו לדאוג שסיוע הומניטרי רב יותר יועבר ל-2 מיליון העקורים בעזה, ועלינו להפיץ את הסיוע הזה באופן טוב יותר".