סעודיה מגנה את התקיפה ברפיח: "ישראל מבצעת רצח עם"

משרד החוץ בריאד התייחס שוב לתקיפה ברפיח שבה נהרגו עשרות בני אדם - והאשים את ישראל ברצח עם. עוד אמרו כי ישראל "ממשיכה לכוון את התקיפות לאוהלי עקורים", וכינו את הפעולה ברפיח כ"מעשי טבח". דיווח ב-CNN: "ישראל השתמשה בתחמושת אמריקנית בתקיפה ברפיח"

עזה צה"ל יורש העצר הסעודי בן סלמאן, התקיפה ברפיח, רה"מ נתניהו
יורש העצר הסעודי בן סלמאן, התקיפה ברפיח, רה"מ נתניהו | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90/רויטרס

בהתייחסות נוספת לתקיפה ברפיח שבה נהרגו עשרות חוסים עזתים, משרד החוץ הסעודי האשים היום (רביעי) את ישראל ברצח עם, ומסר בהצהרה כי "ריאד מגנה את מעשי הטבח המתמשכים במסגרת רצח העם שמבצעים הכוחות הישראליים נגד העם הפלסטיני, שמכוונים את התקיפות לאוהלי עקורים". בתוך כך, ברשת CNN דווח הבוקר כי ישראל השתמשה בתחמושת אמריקנית בתקיפה ברפיח, כך לפי ניתוח CNN של סרטון מזירת התקיפה וחוות דעת של מומחי חבלה.

"מעשי הטבח מתבצעים על-ידי המשך פגיעה באוהלים של פליטים פלסטינים חסרי הגנה ברפיח", כתב משרד החוץ בריאד, והוסיף כי הממלכה "רואה בישראל אחראית מלאה למה שקורה ברפיח ובכל רחבי 'השטחים הפלסטיניים הכבושים', וכן גינה את "ההפרות הבוטות והמתמשכות של כל ההחלטות, החוקים והנורמות ההומניטריות".

שריפות ברפיח בעקבות תקיפות צה"ל
שריפות ברפיח בעקבות תקיפות צה"ל | צילום: רויטרס

על-פי הדיווח ב-CNN, בסרטון ששותף ברשתות החברתיות מזירת התקיפה ברפיח ושנותח על-ידי הרשת האמריקנית, נראו "שאריות של פצצה מתוצרת ארה"ב GBU-39 בקוטר קטן (SDB)" - זאת לפי ארבעה מומחים בתחום התחמושת שזיהו את חלקי הפצצה.

לפי הדיווח, "פצצת ה-GBU-39 היא תחמושת בעלת דיוק גבוה שנועדה לתקוף מטרות נקודתיות חשובות מבחינה אסטרטגית, ולגרום לנזק נלווה נמוך. יחד עם זאת, שימוש בכל תחמושת, אפילו בגודל כזה, תמיד יגרור סיכונים באזור מאוכלס בצפיפות".

פלסטינים חוסים במחנה האוהלים שהוקם ברפיח
פלסטינים חוסים במחנה האוהלים שהוקם ברפיח | צילום: רויטרס

במסגרת התקיפה ברפיח ביום ראשון, שריפה פרצה במחנה פליטים סמוך, והובילה למותם של עשרות חוסים עזתים. מצה"ל נמסר כי "ננקטו צעדים רבים על מנת לצמצם את הסיכוי לפגיעה בבלתי מעורבים, בין השאר שימוש בחימוש מדויק ומידע מודיעיני - שעל בסיסו הוערך כי לא צפוי היה להיגרם נזק לאזרחים בלתי מעורבים". דובר צה"ל מסר כי התקיפה בוצעה במרחב תל אלסלטאן שבצפון-מערב רפיח, ובה חוסלו באמצעות כלי טיס המחבל יאסין רביע, ראש מטה הגדה של חמאס, והמחבל חאלד נגאר, בכיר במטה הגדה של ארגון הטרור.

הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר ירושלמי, הנחתה את מנגנון התחקור המטכ"לי לתחקר את התקיפה ברפיח. לפי דובר צה"ל, מדובר בגוף עצמאי שאחראי על בחינת אירועים חריגים בלחימה, והוא "יתחקר את הנסיבות למותם של אזרחים במרחב התקיפה".

אזור התקיפה ברפיח
אזור התקיפה ברפיח | צילום: דובר צה"ל

בעולם מתחו ביקורת קשה על ישראל כתוצאה מהתקרית, ומהבית הלבן נמסר כי "התמונות קורעות לב, ישראל חייבת לעשות כל שביכולתה כדי להגן על אזרחים", ואישרו כי צה"ל מתחקר את השתלשלות האירועים. כמו כן, ברשת האמריקנית ABC דווח ביום שלישי כי ישראל עדכנה את ארצות הברית כי ההערכה היא שרסיס מתקיפת חיל האוויר ברפיח פגע במיכל דלק שעמד במרחק של כ-100 מטרים ממאהל העקורים - מה שהצית את השריפה הקטלנית, כך לפי בכיר אמריקני.

הבכיר מסר כי לארצות הברית אין מספיק מידע כדי לאשש את דברי ישראל, וממתינים לתום חקירת צה"ל כדי לקבל מידע נוסף. בהמשך, ממשל ביידן יחליט כיצד להגיב לאירוע. עם זאת, הבכיר הוסיף כי בראייתם, הפעולה הקרקעית ברפיח אינה נרחבת באופן חריג - כפי שביקשו בוושינגטון מירושלים.