ישראל: "אפשרות לפעולה ברפיח"; חשש במצרים מהגירה המונית לסיני

פרסום ראשון: בכירים ישראלים עדכנו את מצרים על כך שקיימת אפשרות שתתקיים "פעילות לטיהור השטח ברפיח". לפי מקורות בירושלים ובקהיר, האחרונה "הביעה חרדה" מכך שהצעד עלול להוביל להגירה המונית לסיני. בישראל הדגישו: "מדובר בפעולה זמנית". בשל חילוקי הדעות, הוחלט על הקמת צוותי עבודה משותפים לישראל ומצרים. גורם ישראלי בכיר: "היחסים מתוחים"

זמן צפייה: 01:27

פרסום ראשון: בכירים בישראל אמרו הערב (שבת) כי במהלך שלב ג' של המלחמה, קרי, בשלב הנוכחי - קיימת אפשרות לפעילות ברפיח וטיהור השטח. מדובר במסר שהועבר בכמה צינורות למצרים בימים האחרונים, ובקהיר הביעו "חרדה" של ממש מצעד שכזה. הסיבה: המהלך עלול להוביל להגירה פלסטינית המונית לסיני. בישראל אמרו על כך כי "מדובר במהלך זמני", וכי ישראל לא תמשיך לשהות שם לאחר הפעולה - שעליה טרם הוחלט סופית.

בשל חילוקי הדעות, הוחלט על הקמת צוותי עבודה משותפים לישראל ומצרים. גורם ישראלי בכיר אמר כי מערכת היחסים בין המדינות בשבועות האחרונים "מתוחה למדי".

הפצצות ראשית
עשן לאחר תקיפות אוויריות ישראליות ברפיח, דרום הרצועה | צילום: עבד רחים קטיב, פלאש 90

בתוך כך, היום צוטטו גורמים מצריים ב"וול סטריט ג'ורנל" אמרו כי יחסי ישראל-מצרים נמצאים בנקודת שפל של שני עשורים, ואף כי במצרים דנו בהחזרת השגריר מישראל - זאת בהמשך לטענות ישראל בבית הדין בהאג כי קהיר אשמה בכישלונות באספקת סיוע הומניטרי לעזה דרך מעבר רפיח. עוד מעיבים על היחסים: אזהרות מצרים לגבי דחיקת פליטים פלסטינים לשטחה, פעולות ישראליות אפשריות בגבול מצרים עם רצועת עזה, והמצור החות'י על הים האדום שממשיך לפגוע בהכנסות מצרים מתעלת סואץ.

לפי הדיווח, הקרע בין המדינות החל כאשר מצרים סירבה לגנות את הטבח שביצע חמאס ב-7 באוקטובר, והמשיך לאחר שהפצצה ישראלית ברפיח, באזור גבול עזה-מצרים, פצעה מספר גורמי ביטחון מצריים. לאחר מכן, בישראל האשימו את מצרים בכך שהיא מאפשרת לחמאס להבריח נשק דרך הגבול שלה, אך במצרים דוחים את ההאשמות.

מעבר רפיח בגבול בין רצועת עזה למצרים
מעבר רפיח בגבול בין רצועת עזה למצרים | צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90

ישראל דחפה את מצרים לקבל נוכחות של כוחות צה"ל לאורך גבולה עם רצועת עזה ולאפשר סיורים בשטחה - אך מצרים דחתה את הדרישה על הסף בטענה שהדבר יפר את ריבונותה. יו"ר שירות המידע הממלכתי של מצרים, דיאה רשוואן, אמרה: "יש להדגיש בקפדנות שכל מהלך ישראלי בכיוון זה יוביל לאיום רציני על יחסי מצרים-ישראל". כמו כן, ברקע קיימות מחלוקות משמעותיות עם המצרים על דרך הפעולה הישראלית בציר פלדלפי וברפיח.

בנוסף, המלחמה פגעה גם בקשרים הכלכליים בין שתי המדינות, בין היתר בשל התיירות הישראלית בסיני שהופסקה בעקבות המלחמה, וירידה בהכנסות מצרים מפעילות תעלת סואץ בעקבות המצור החות'י המתמשך על מעבר ספינות בים האדום, שמחמירה גם היא את המצב עבור קהיר. על-פי העיתון האמריקני, מצרים איבדה השנה כ-40% מהכנסותיה מהמעבר בתעלת סואץ בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, בעוד שתנועת מעבר הספינות ירדה בכ-30%, כך לפי נתוני רשות תעלת סואץ. אם המשבר בים האדום יימשך, מצרים המתקשה כלכלית עשויה להפסיד עוד מיליארדי דולרים.