שגרירות ישראל במקסיקו הושחתה: "לא יפגע ביחסים בין המדינות"

משפחות 43 הסטודנטים שנעלמו ב-2014 ריססו כתובות גרפיטי על מבנה השגרירות, בהן נכתב בין היתר "מוות לישראל", במחאה על אי-היענותה של ישראל לבקשת ההסגרה של אחד החשודים. השגריר מסר בתגובה: "מגנים את המעשה, ישראל בודקת משפטית את הסוגייה לפי בקשת ממשלת מקסיקו"

זמן צפייה: 01:28

שגרירות ישראל במקסיקו הושחתה הלילה (חמישי) בידי משפחותיהם של 43 הסטודנטים שנעלמו בשנת 2014, אחרי בקשות חוזרות מישראל להסגיר למקסיקו את אחד החשודים שברח ארצה, תומס זרון - בכיר בממשלת מקסיקו לשעבר וראש יחידת החקירות הפליליות של מקסיקו בתקופת ממשל הנשיא אנריקה פניה נייטו.

לפי דיווחים בעבר ובהווה, ישראל מסרבת לשתף פעולה עם הנשיא הנוכחי של מקסיקו בנושא זה. השגריר הגיב לדברים: "לישראל ומקסיקו יש 70 שנה של ידידות. ישראל בודקת משפטית את הסוגייה לפי בקשת ממשלת מקסיקו, אבל אנחנו מגנים את המעשה שבו אף נכתב בגרפיטי 'מוות לישראל'. אנחנו משתתפים בצער המשפחות שיקירהם נעלמו, אבל זה לא יפגע ביחסים בין 2 המדינות".

כתובות נאצה בשגרירות ישראל במקסיקו
כתובות נאצה בשגרירות ישראל במקסיקו

כזכור, הסטודנטים נעלמו עת שנסעו באוטובוס דרך העיר איגואלה בדרכם להפגנה נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה במקסיקו סיטי בערב ה-26 בספטמבר 2014. ככל הידוע, הם נעצרו על ידי המשטרה המקומית, מה שהוביל לעימות שגרם למשטרה לפתוח באש על האוטובוסים שהובילו את הצעירים - אך מה שקרה אחר כך שנוי במחלוקת. מלבד שברי עצמות שהתגלו משלושה מהם, לא ידוע דבר על מה שעלה בגורלם.

כתובות נאצה בשגרירות ישראל במקסיקו
כתובות נאצה בשגרירות ישראל במקסיקו

היעלמותם המסתורית שלחה גלים ברחבי העולם ועוררה הפגנות נרחבות במקסיקו נגד החסינות ושותפות המדינה בפשע מאורגן. מומחים עצמאיים וקרובי משפחה של הסטודנטים הנעדרים, טענו כי ישנן שגיאות בחקירת המקרה, וכי כוחות המשטרה שירו על האוטובוסים כלל לא נאשמים.

החוקרים מאמינים שהסטודנטים נעצרו על ידי שוטרים מושחתים ולאחר מכן הועברו לארגון הפשיעה "הלוחמים המאוחדים", שחשב כי מדובר בחברי כנופיה יריבה לפני שהרג אותם. בחודש שעבר, ועדה שהוקמה על ידי הנשיא הנוכחי אנדרס מנואל לופז אוברדור, האשימה את השוטרים באחריות מסוימת לרצח ההמוני, או לכל הפחות ברשלנות. "מעשיהם, המחדלים או השתתפותם אפשרו את היעלמותם והוצאתם להורג של הסטודנטים", אמר אלחנדרו אנצ'ינס, ראש הוועדה וסגן שר הפנים של מקסיקו.

כתובות נאצה בשגרירות ישראל במקסיקו
כתובות נאצה בשגרירות ישראל במקסיקו

מוקדם יותר השנה הנשיא לופז אוברדור חשף כי חברי חיל הים נחקרים על התעסקות בראיות, לרבות במזבלה שבה נמצאו שרידי אדם. באוגוסט האחרון הוא קרא לכל חיילים או פקידים המעורבים בהיעלמות לעמוד לדין. "העלאת המודעות למצב האכזרי והבלתי אנושי הזה ובאותו הזמן ענישה של האחראים עוזר למנוע מהאירועים המצערים האלה להתחרש שוב", אמר המנהיג המקסיקני.