בן גביר בקבינט: "עסקה עכשיו - סטירה לטראמפ ותמיכה בביידן"

פרסום ראשון: זמן קצר לפני שראש המוסד הזהיר את השרים כשאמר כי "לבנות בשבי אין זמן", בן גביר הציע לחכות לתוצאות הבחירות בארה"ב - בעוד כחצי שנה: "עסקה עכשיו - סטירה לטראמפ וניצחון לביידן". לפיד: "מי שהכניס לקבינט עבריין מופקר ותומך טרור מורשע - שלא יתפלא שאלו התוצאות"

זמן צפייה: 01:55

אחרי 285 ימים למלחמה, כש-120 חטופים עדיין בשבי ומגעים לעסקה עדיין מתנהלים - בישראל נמשכים האיומים והחישוקים בישיבת קבינט סוערת. שעות אחרי שפורסם כי ראש המוסד דדי ברנע הזהיר את השרים כשאמר כי "לבנות בשבי אין זמן" - דווח הערב (רביעי) לראשונה בחדשות 13 כי הדברים הגיעו בעקבות ההתבטאות חריגה של השר איתמר בן גביר, שהציע לחכות לתוצאות הבחירות בארה"ב - בעוד כחצי שנה.

בישיבת הקבינט הציג ראש המוסד בפני השרים את הפרטים המעודכנים בנוגע למשא ומתן לעסקה, את ההשלכות של ניסיון החיסול של מוחמד דף - ואת עמדות ישראל. במהלך הדיון, השר איתמר בן גביר: "לעשות עסקה עכשיו זה לתת סטירה לטראמפ - מה שיהווה ניצחון לביידן" שרים בדיון תקפו את בן גביר על האמירה הזו. כך למשל, השרות גמליאל ורגב אמרו: "חייבים לפעול לשחרור מיידי, החטופות נמצאות שם כבר תשעה חודשים. נשים יכולות ללדת בפרק הזמן הזה". ראש המוסד ברנע, כאמור, אמר: "לבנות בשבי אין זמן להמתין לגיבוש תנאים נוספים למשא ומתן".

מוקדם יותר, בריאיון לחדשות 13, אמרה השרה גילה גמליאל כי ראש הממשלה בנימין נתניהו צריך היה לפטר את שר האוצר בצלאל סמוטריץ', בעקבות אמירותיו ואיומיו על המגעים לעסקת חטופים: "זה שיח בלתי נסבל. הוא טוען מעל כל במה שהוא יתנגד לעסקה. בסוף, כשהוא ראה את כל הפרטים - הוא הצביע בעד. מספיק. כל שיח כזה גורם לעוולות".

גמליאל הוסיפה: "בן גביר פחות מאיים מסמוטריץ', שעיקר האיומים מגיעים ממנו. לא היה מזיק אם הם היו מתפטרים. אני שמחה שראש הממשלה הבהיר שהוא לא מתייחס לחלוטין לכל שרשרת האיומים. העסקה על השולחן - כי נתניהו הניח אותה עליו". על ישיבת הקבינט אתמול בנוגע לעסקה - שבה השמיע ראש המוסד את אזהרתו, אמרה גמליאל: "עדיין יש דין ודברים, אבל יש התקדמות".

שרת המודיעין גילה גמליאל
השרה גילה גמליאל | צילום: פלאש 90

אתמול, בטקס האזכרה הממלכתי לציון עשור למבצע צוק איתן, אמר שר הביטחון יואב גלנט כי "בזכות הלחץ הצבאי נוצר כעת חלון הזדמנויות מוגבל להשיב את החטופים לביתם. זו הזדמנות בת חלוף. למדינת ישראל יש חוב ערכי, מוסרי ולאומי להשבת החטופות והחטופים לביתם. לצה"ל ולגופי הביטחון הנוספים יש את היכולת וחופש הפעולה המלא לשוב לפעולה צבאית עצימה בהמשך ככל שיידרש, בכל מקום ובכל זמן. מערכת הביטחון על כל מרכיביה מביאה בחשבון את מכלול השיקולים. הלחץ הצבאי משפיע. בשלו התנאים לעסקה".