מחלקת המדינה האמריקנית על מות הפלסטיני בן ה-80: "מצפים לחקירה פלילית יסודית"

בהצהרה שפורסמה בעקבות ממצאי התחקיר הצה"ל אודות מותו של עמר אסעד, שנמצא ללא רוח חיים סמוך לכפר ג'לג'ליה לאחר שנעצר ע"י כוח צה"ל, נכתב כי ארה"ב ממשיכה להיות מודאגת מנסיבות מותו. "ממשיכים לדון באירוע המטריד הזה עם ממשלת ישראל"

עמר אסעד, הפלסטיני בן ה-80 שנמצא מת לאחר שנעצר ע"י כוח צה"ל

בהצהרה שפרסמה הערב (שלישי) מחלקת המדינה האמריקנית בעקבות ממצאי התחקיר הצה"לי על מותו של עומאר אסעד, פלסטיני אזרח ארצות הברית שנמצא ב-12 בינואר ללא רוח חיים סמוך לכפר ג'לג'ליא שמצפון לרמאללה. "אנו ממשיכים להיות מודאגים מאוד מנסיבות מותו של מר עומר אסד", נכתב בפתח ההצהרה, "ארצות הברית מצפה לחקירה פלילית יסודית ואחריות מלאה בתיק זה".

עוד נכתב בהצהרה: "אנו מברכים על קבלת מידע נוסף על מאמצים לחקירת האירוע בהקדם האפשרי, וממשיכים לדון באירוע המטריד הזה עם ממשלת ישראל. אנו מעבירים, שוב, את תנחומינו העמוקים ביותר למשפחתו של מר אסד. למחלקת המדינה אין עדיפות גבוהה יותר מהבטיחות והביטחון של אזרחי ארה"ב מחוץ לגבולות המדינה".

אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס עם חיילים בשטח
אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס עם חיילים בשטח | צילום: צה''ל

הבוקר התייחס אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס לתחקיר, ואמר כי "גדוד נצח יהודה יוזז לגזרות אחרות - לא נכון שיישאר באזור רמאללה". פוקס הוסיף כי "היה באירוע כשל ערכי חמור מאד. לא הייתה פה חמלה וכבוד האדם, אלא אטימות וקהות חושים וחוסר רגישות".

שר הביטחון בני גנץ סייר היום בשומרון יחד עם האלוף פוקס, ואמר: "לצד הגיבוי המלא שיש לצה"ל בשביל לממש את הפעילות שלו - נפעל מול כל חריגה מהנורמות של ערכי צה"ל, כפי שראינו במקרה מותו של עמאר אסעד, עליו אני מבקש להביע צער".

כזכור, אמש פרסם דובר צה"ל את מסקנות התחקיר, ובהתאם לממצאים הוחלט כי מפקד גדוד "נצח יהודה" יינזף, מפקד הפלוגה ומפקד המחלקה יודחו ולא ישרתו בתפקידי פיקוד למשך שנתיים. "האירוע הצביע על כשל ערכי של הכוח וטעות בשיקול הדעת, תוך פגיעה חמורה בערך כבוד האדם", נכתב בתחקיר.