גורם מדיני: "הסכם הגרעין לא ייחתם עד אחרי בחירות האמצע בארה"ב"

בתדרוך לכתבים המדיניים אמר הגורם כי מסמן שההסכם בין איראן למעצמות לא ייחתם לפני נובמבר, והוסיף כי יש "תחושה שהמדיניות הישראלית עובדת" וכי "אין לאיראן רצון לחזור להסכם כפי שהוא". על מו"מ על הגבול הימי מול לבנון: "יש עוד עבודה בעניין הזה ומקווים שזה יקרה בקרוב"

זמן צפייה: 00:44

גורם מדיני אמר היום (ראשון) בתדרוך לכתבים המדיניים כי בנקודת הזמן הזאת נראה כי הסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות לא ייחתם עד אחרי בחירות האמצע בארצות הברית, שצפויות בחודש נובמבר הקרוב. "אנחנו בתחושה שהמדיניות הישראלית עובדת", אמר הגורם, "אין לאיראן רצון לחזור להסכם כפי שהוא".

"אנחנו מאמינים שיש הסכם טוב יותר מזה שארה"ב חותרת אליו - זו האלטרנטיבה עליה אנחנו נשאלים כל הזמן", הוסיף הגורם, "ההסכם הזה פג תוקפו תוך שנים, ויש לו יתרונות רק בטווח הקצר והבינוני. חייבים להאריך את ההסכם הזה. ההצהרה שניתנה אתמול על ידי מדינות אירופה בעניין איראן מאוד משמעותית. זה יעמוד בלב הביקור של ראש הממשלה בגרמניה".

על המשא ומתן על הגבול הימי מול לבנון אמר הגורם המדיני כי המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין עדיין לא שם הצעת מתווך על השולחן. "יש עוד עבודה בעניין הזה", אמר הגורם, "ומקווים שזה יקרה בקרוב".

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
הנציגות האיראנית בשיחות הגרעין בווינה | צילום: רויטרס

כזכור, אתמול הוציא גרמניה, בריטניה וצרפת הודעה משותפת, בה הביעו את תסכולן כלפי דרישת איראן מהאו"ם לסגור את החקירות בנוגע לחלקיקי אורניום שנמצאו בשלושה אתרים. לדברי המדינות, הדבר עלול לשמש סיכון משמעותי לשיחות.

איראן שלחה מוקדם יותר החודש את תגובתה להסכם המוצע מצד האיחוד האירופי להשבת ההסכם, לפיו טהרן תרסן את תוכנית הגרעין שלה ובתמורה יוקלו הסנקציות הכלכליות של ארה"ב, האיחוד האירופי והאו"ם.

"הדרישה הזו מעוררת ספקות רציניים לגבי כוונותיה ומחויבותה של איראן לתוצאה מוצלחת בנושא", מסרו שלוש המדינות היום בהצהרה המשותפת, "העמדה של אירן סותרת את התחייבויותיה המשפטיות - ומסכנת את סיכויי השבת הסכם הגרעין".

ראש הממשלה יאיר לפיד עם המראתו לביקור מדיני בברלין
ראש הממשלה יאיר לפיד עם המראתו לביקור מדיני בברלין | צילום: קובי גדעון / לע''מ

בתוך כך, ראש הממשלה יאיר לפיד המריא היום לביקור מדיני בברלין, שם הוא צפוי להיפגש מחר עם נשיא גרמניה ושרת החוץ הגרמנית, ולאחר מכן ייפגש עם הקנצלר אולף שולץ ויקיים איתו מסיבת עיתונאים משותפת. בשעות אחר הצהריים ייפגשו לפיד ושולץ עם ניצולי שואה בווילת ואנזה.