אחרי המתקפה של ראש המוסד: בישראל מנסים לרכך את המסר

דדי ברנע התבטא בחריפות נגד הסכם הגרעין, ובמשתמע נגד האמריקנים, והטון לא תואם עם לשכת רה"מ. בישראל כבר מדברים על אוזן קשבת אצל האמריקנים, ועל כך שניתן עוד לשנות את ההסכם, אבל ארה"ב כבר העבירה את עמדתה - כך שהכדור נמצא עכשיו בידיים של האיראנים

זמן צפייה: 01:20

אחרי המתקפה החריפה של ראש המוסד דדי ברנע נגד הסכם הגרעין, ובמשתמע נגד האמריקנים, בישראל מנסים היום (שישי) לרכך את המסר. בישראל כבר מדברים על אוזן קשבת אצל האמריקנים, ועל כך שניתן עוד לשנות את ההסכם המתגבש, אבל ארצות הברית כבר העבירה את עמדתה לאיראן, כך שהכדור נמצא עכשיו בידיים של האיראנים. בישראל נמנעים בינתיים מלדבר עם האמריקנים על חבילת הפיצוי הביטחוני שנבקש - והשיח על זה יתחיל רק אחרי ההסכם.

בלשכת ראש הממשלה הופתעו מהטון של הדברים שיצאו אתמול מצידו של ראש המוסד. אמנם התדרוכים הללו כן היו על דעתם ותואמו איתם, אבל כל מה שקשור לטון ולאמירות נגד ארה"ב - לא תואם עם לשכת רה"מ. בינתיים בירושלים עדיין לא הצליחו לתאם שיחת טלפון בין רה"מ יאיר לפיד לבין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. כפי שדווח בחדשות 13 האמריקנים השיבו כי הנשיא בחופשה, אך החופשה הסתיימה - והשיחה עדיין לא תואמה.

בתוך איראן ממשיכים גם היום לדון האם להסכים לתנאים של המעצמות להסכם גרעין חדש. גורמים רשמיים באיראן אומרים היום שהחתימה על ההסכם אפשרית אפילו תוך עשרה ימים, אך גורמים המקורבים למנהיג העליון עלי חמינאי סבורים כי אולי ניתן להוציא עוד ויתורים מהמעצמות, וההכרעה בנושא צפויה בקרוב.

ראש המוסד דוד ברנע
ראש המוסד דוד ברנע | צילום: קובי גדעון / לע''מ

כזכור, ראש המוסד ברנע תקף אמש את מדיניותו של ממשל ביידן בכל הנוגע להסכם הגרעין וטען כי ההסכם עם איראן מבוסס על שקרים. לדבריו, ההסכם מקנה לישראל מרחב פעולה בן שנתיים וחצי עד שאיראן תהיה מדינה גרעינית. עם זאת, ברנע הדגיש כי ההסכם לא חל על ישראל וכי החופש הפעולה שלה יישמר. זהו צעד חריג בו ראש המוסד מתבטא בחריפות בצורה גלויה בנושא כזה רגיש.

כמו כן, ברנע "תיקן" פרסומים מהתקופה האחרונה לפיהם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) תסגור את החקירות הפתוחות על שרידי חומרים גרעיניים במתקני הגרעין השונים של איראן, והביע את זעמו על כך שהאמריקנים הולכים להסכם עוד בטרם סבא"א השלימה את החקירות האלו, אם כי הם לא התחייבו לסגור את החקירות האלו.

שר הביטחון בני גנץ עם היועץ לביטחון לאומי של ארה''ב ג'ייק סאליבן
שר הביטחון בני גנץ עם היועץ לביטחון לאומי של ארה''ב ג'ייק סאליבן | צילום: יוסי מאי

שר הביטחון בני גנץ נפגש הערב בוושינגטון עם היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, וגורם ביטחוני בכיר סיפר כי גנץ הביע את ההתנגדות של מדינת ישראל להסכם המתהווה. "אנחנו בכל דרך בונים כוח שיאפשר לישראל חופש פעולה ובמקביל גם צורך באופציה צבאית אמריקנית אמינה", אמר הגורם הביטחוני, "אנחנו חשים שיש פה כיוון טוב להעמקת היכולות ולאפשר אופציות צבאיות".

"אנחנו מתמודדים מול מציאות מורכבת", הוסיף הגורם, "ההסכם רחוק מלשרת את האינטרס הישראלי כפי שהיא רואה אותו. הבענו את זה בדרכנו, בחדרי חדרים. המסרים נקלטו. אני באופן אישי חושב שהסיכוי להסכם גדול מ-0, אבל אנחנו עדיין לא רואים את ההסכם חתום".

שר הביטחון בני גנץ בביקורו בארה''ב
שר הביטחון בני גנץ בביקורו בארה''ב | צילום: U.S. Central Command, Sgt. John Onuoha

עוד אמר הגורם הביטחוני: "האמריקנים העבירו לאיראנים את עמדתם, יכול להיות שיגידו כן ויכול להיות שיגידו 'כן, אבל', לכן ישראל מזהה פה מרחב השפעה. צריך במקביל את האופציה הצבאית האמינה שניתן יהיה בפועל להפעיל אותה. רק כשיהיה דבר כזה - חשוב מאוד שהאיראנים יבינו שיש אופציה כזאת".