ארה"ב מגנה את החלטת הקבינט על הרחבת ההתיישבות והכשרת מאחזים

ישראל עדכנה מראש את האמריקנים על הכוונה להכשיר 9 ישובים ביהודה ושומרון, וגורמים בכירים בישראל אומרים כי ממשל ביידן עדכן את ישראל מראש על הכוונה להוציא גינוי פומבי. "מתנגדים בתוקף לצעדים חד-צדדיים כאלה"

המאחז החדש בשומרון
מאחז בשומרון (ארכיון) | צילום: חדשות 13

ארצות הברית מגנה הערב (שני) את החלטת הקבינט אמש על הרחבת ההתיישבות ביהודה בשומרון והכשרת המאחזים. ישראל עדכנה מראש את האמריקנים שזעמו על המהלך, וגורמים בכירים בישראל אומרים כי ממשל ביידן עדכן את ישראל מראש על הכוונה להוציא גינוי פומבי.

בהודעה מטעמו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן נמסר: "אנו מוטרדים מאוד מהחלטתה של ישראל אתמול לקדם על פי הדיווחים קרוב ל-10 אלף יחידות דיור בהתנחלויות ולהתחיל בתהליך להכשרת רטרואקטיבית של תשעה מאחזים בגדה המערבית שבעבר היו בלתי חוקיים על פי החוק הישראלי".

"כמו ממשלים קודמים, דמוקרטים ורפובליקנים, אנו מתנגדים בתוקף לצעדים חד-צדדיים כאלה, שמחריפים את המתיחות ומערערים את הסיכויים לפתרון שתי מדינות במשא ומתן", הוסיף בלינקן, "כפי שציינתי בעבר, כל דבר שמרחיק אותנו מהחזון של שתי מדינות לשני עמים פוגע בביטחונה ארוך הטווח של ישראל, בזהותה כמדינה יהודית ודמוקרטית ובחזון שלנו בדבר שוויון אמצעים של ביטחון, חירות, שגשוג וכבוד לישראלים ולפלסטינים כאחד. אנו קוראים לכל הצדדים להימנע מפעולות נוספות שעלולות להסלים עוד יותר את המתיחות באזור ולנקוט בצעדים מעשיים שיכולים לשפר את רווחתו של העם הפלסטיני".

גורם מדיני ישראלי בכיר מסר בתגובה: "לא הופתענו מעמדת ארה"ב. יש בינינו חילוקי דעות כבר עשרות שנים בנושא זה, על אף שלא מדובר ביישובים חדשים אלא בהסדרת יישובים שקיימים במשך שנים רבות, חלקם עשרות שנים. חילוקי דעות אלה לא פגעו ולא יפגעו בברית האיתנה בין ישראל לארה"ב".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

כזכור, אמש החליטו שרי הקבינט המדיני-ביטחוני על הכשרה של 9 יישובים קיימים בשטחי יהודה ושומרון, קידום אישור יחידות דיור, וחיבור מאחזים לחשמל ומים. בין היישובים שאושרו: אביגיל, עשהאל, שחרית, גבעת ארנון, גבעת הראל וגבעת הרואה, מלאכי השלום, מצפה יהודה, בית חוגלה, ושדה בועז.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר בתום הישיבה: "ננקוט ביד קשה ובתקיפות נגד המחבלים, גם צעדים בשטח וגם צעדים מדיניים. הכשרת היישובים תצטרף לפעילות המשטרה הרחבה במזרח ירושלים, ולעוד שורה של צעדים להרתעה נגד הטרור".

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר | צילום: רויטרס

שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' בירך גם הוא לאחר החלטת הקבינט ואמר: "הבטחנו ואנחנו מתחילים היום לקיים. הממשלה החליטה על הסדרת ההתיישבות הצעירה. במשך שעות רבות בשבועות האחרונים ניהלנו סדרת דיונים מורכבת ששיאה בהחלטת הקבינט שהתקבלה הערב".

"קיבלנו היום החלטה משמעותית להתיישבות שלא התקבלה כמותה שנים רבות", הוסיף סמוטריץ', "קיבלנו החלטה על הסדרת תשעה יישובים כישובים חדשים באופן מיידי ועל התנעת מהלך רחב שיכין את המשך הליכי ההסדרה ביחס ליתר ישובי ההתיישבות הצעירה. בנוסף, מת"ע תכונס ויאושרו באופן מיידי כעשרת אלפים יחידות דיור לתכנון ולשיווק שיחדשו את תנופת הבנייה ביהודה ושומרון שהוקפאה תקופה ארוכה בממשלה הקודמת".

עוד אמר שר האוצר: "לצעד הצעדים הביטחוניים הנדרשים במסגרת המאבק בטרור הערבי הרצחני, ממשלת ישראל מעבירה היום מסר ברור לכל אויבינו: אל מול הניסיונות שלכם לפגוע בנו ולהחליש את אחיזתנו בארצנו, אנחנו מעמיקים שורש, בונים ומקימים ישובים. הטרור לא יחליש אותנו. נהפוך הוא, כל אימת שהוא ינסה לפגוע בנו נענה לו בהמשך בנייה ופיתוח בכל מרחבי ארצנו. התחייבנו לפני הבחירות, היום אנחנו מתחילים לקיים".