דיווח: ארה"ב שוקלת סנקציות נגד סמוטריץ' ובן גביר

לפי שלושה בכירים אמריקנים, ממשל ביידן שוקל להטיל סנקציות על השרים, בשל חלקם ב"ערעור היציבות והמצב הביטחוני ביהודה ושומרון". הדיון התנהל כחלק מפגישה רמת דרג במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, שבה דנו בהטלת סנקציות נוספות על גורמים בהתנחלויות. בן גביר איים: "אם יוטלו סנקציות נגד שרים בממשלה - נמוטט את הרשות הפלסטינית"

זמן צפייה: 02:13

"מערערים את המצב הביטחוני ביהודה ושומרון": ממשלו של הנשיא ביידן שוקל להטיל סנקציות על יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ויו"ר עוצמה יהודית, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר - כך לפי שלושה בכירים אמריקניים שצוטטו הבוקר (שבת) ב"Axios".

לפי הדיווח, בישיבה רמת דרג שהתקיימה במהלך השבוע במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, דנו בין היתר בהטלת סנקציות נוספות על גורמים בהתנחלויות ביהודה ושומרון, כולל אפשרות לסנקציות על השרים סמוטריץ' ובן גביר. הסיבה לכך, על-פי הגורמים, היא כי "בממשל האמריקני רואים בשני השרים הבכירים בממשלת נתניהו כאחראים לערעור של היציבות והמצב הביטחוני בשטחי יו"ש".

הנשיא ביידן בפסגת נאט"ו ה-75 בוושינגטון
הנשיא ביידן | צילום: רויטרס

השר בן גביר מסר בתגובה: "הדיווח לפיו ממשל ביידן שוקל להטיל סנקציות עליי ועל שר האוצר הוא חמור. עצם הצעד של הטלת סנקציות נגד אזרחים ישראלים מצד הממשל האמריקני, שכבר החל, מהווה פגיעה חמורה בריבונות הישראלית. לא פלא שמי שמפגין פשרנות כלפי זרוע הטרור העולמית מטהרן, מממן משטרי טרור כמו הרשות הפלסטינית שמתגמלת במשכורות קבועות מי שרוצח יהודים, ומונע מישראל נשק חיוני להתמודדותה מול הטרור - מבקש להטיל עיצומים על מנהיגים ישראלים ש'חטא' בדרישה למלחמה נחרצת יותר נגד הטרור".

"ביקשתי מראש הממשלה נתניהו להודיע לממשל האמריקני כי ככל ויוטלו סנקציות נגד שרים בממשלה, ומדיניות זו אף תימשך נגד אזרחים ישראלים - המענה הישראלי יהיה במיטוט מוחלט של הרשות הפלסטינית, על כלל מוסדותיה וכלכלתה", הוסיף בן גביר.

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג | צילום: רויטרס

הדיונים בארה"ב על הגדלת הסנקציות על ההתנחלויות מגיעים בצל קביעת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג אתמול כי "המשך הנוכחות הישראלית בשטחים מנוגדת לחוק הבינלאומי" וכי "יש לסיימה בהקדם". בחוות דעת מטעמו, בית הדין האשים את ישראל בביצוע סיפוח דה-פקטו, וקרא לעצרת הכללית ולמועצת הביטחון של האו"ם לקבל החלטות שיביאו לסיום השליטה הישראלית על הפלסטינים.

"בהתבסס על העובדות שלפנינו, ישראל הרחיבה רגולציות רבות בגדה המערבית", אמר נשיא בית הדין, נוואף סלאם הלבנוני. "ישראל ניצלה את החוק הצבאי על פני החוק המקומי בגדה המערבית. בנוסף, מתנחלים רבים זכו למשפט על סמך החוק הישראלי. במזרח ירושלים, ישראל מתייחסת לשטח כשטח ריבוני שלה - שם החוק הישראלי חל באופן בלעדי".

עוד טען: "ההתנחלויות במזרח ירושלים ובגדה המערבית מנוגדות לחוק הבינלאומי. בית הדין מציין, באזהרה מחמירה, שמדיניות ההתנחלויות הישראלית מפרה באופן בוטה את החוק הבינלאומי. ישראל מתייחסת באופן שונה לפלסטינים באזורים שהיא שולטת בהם, ולא ניתן להצדיק זאת מבחינה משפטית".

הדיון בנושא עצירת המלחמה ברצועת עזה, בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג | צילום: רויטרס

יתר על כן, הסנקציות, באם יוטלו, יצטרפו לשורת סנקציות שמדינות מערביות שונות וביניהן ארה"ב כבר הטילו על גורמים בכירים וארגונים שונים בהתנחלויות. בתחילת מאי, משרד החוץ הבריטי הטיל סנקציות על שתי קבוצות יהודיות קיצוניות, להב"ה ונוער הגבעות, וארבעה מתנחלים קיצוניים - נעם פדרמן, אלישע ירד, עדן לוי ונריה בן פזי - בשל אלימות נגד פלסטינים ביהודה ושומרון.

הצעדים, כך נמסר ממשרד החוץ הבריטי, הגיעו עקב "עלייה חסרת תקדים באלימות מתנחלים בגדה המערבית בשנה האחרונה, במהלכה האו"ם תיעד כמעט 800 תקריות אלימות מאז אוקטובר 2023". הסנקציות כוללות הקפאת נכסים, המונעת מכל אזרח בריטי או מכל עסק הפועל בבריטניה מלסחור או להעביר כספים לאלו שהוטלו עליהם הסנקציות, ואיסור כניסה לשטח בריטניה.

Whatsapp Image 2023 09 09 At 1
מתנחל ברמת מגרון | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בנוסף, גם מחלקת האוצר האמריקנית הטילה בחודש מרץ האחרון סנקציות על בן פזי, שהואשם בגירוש רועי צאן פלסטינים מאדמותיהם ובתקיפת פלסטינים סמוך לכפר ואדי א-סיק באוגוסט 2023. נכסיו בארה"ב הוקפאו ונאסר עליו להיכנס לשטחה. כמו כן, בחודש פברואר הנשיא ביידן חתם על צו נשיאותי שהטיל סנקציות על לוי ומספר מתנחלים נוספים, ביניהם דוד חי חסדאי. לפי הודעת הבית הלבן, לוי "הוביל קבוצת מתנחלים שעסקה בפעולות הפחדה באיו"ש, הוביל תקיפות נגד תושבים פלסטינים ובדואים, איים שייפגע בהם אם לא יעזבו את ביתיהם, שרף את שדותיהם והרס את רכושם".

רמת מגרון
מאחז ביהודה ושומרון (ארכיון) | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ממחלקת האוצר של ארה"ב נמסר כי על הארגונים "שלום אסירייך" וקרן "הר חברון", שמעבירים כספים לאלו המורשעים בטרור יהודי, הוטלו סנקציות "בגין תפקידם בהקמת קמפיינים לגיוס כספים עבור ינון לוי ודוד חי חסדאי", שכאמור, כבר הוטלו עליהם סנקציות בעבר על-ידי הממשל האמריקני בקשר לאלימות נגד פלסטינים ביו"ש. לפי הודעת מחלקת האוצר, גיוסי הכספים של קרן "הר חברון" עבור לוי ו"שלום אסירייך" עבור חסדאי עומדים על סכום של כ-140 אלף ו-31 אלף דולרים, בהתאמה.