דיווח: ממשל ביידן אישר בחשאי העברת נשק בשווי מיליארדים לישראל

על אף המתיחות הגוברת בין וושינגטון לירושלים, גורמים אמריקניים מסרו ל"וושינגטון פוסט" כי בימים האחרונים אושרה בחשאי חבילת סיוע לישראל, הכוללת מטוסי קרב וכ-2,300 פצצות מתקדמות בשווי מיליארדי דולרים. גורם בבית הלבן: "אנחנו ממשיכים לתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה - נעביר סיוע ללא התניה"

זמן צפייה: 01:23

גורמים בפנטגון ובמחלקת המדינה האמריקנית מסרו הערב (שישי) ל"וושינגטון פוסט" כי ממשל ביידן אישר בימים האחרונים העברת נשק נרחבת לישראל, בשווי מיליארדי דולרים. חבילות הנשק החדשות כוללות מטוסי קרב חדישים, יותר מ-1,800 פצצת סימן 84 (MK84) במשקל 2000 פאונד וכ-500 פצצות סימן 82 (MK-82) במשקל של 500 פאונד.

עוד דווח כי בשבוע שעבר אישר משרד החוץ האמריקני להעביר לישראל 25 מטוסי F-35 ומנועים של מטוסי F-35 בעלות של 2.5 מיליארד דולר. גורם בבית הלבן מסר לעיתון: "אנחנו ממשיכים לתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה - נעביר סיוע ללא התניה".

משלוח הנשק מגיע ברקע המתיחות בין ארצות הברית לישראל סביב אי הטלת הווטו על ההחלטה במועצת הביטחון של האו"ם בדבר הפסקת אש בלחימה למשך שארית חודש רמדאן, לצד קריאה לשחרור החטופים, שאושרה ברוב של 14 מדינות.

Whatsapp Image 2023 04 21 At 1
מטוס F35 בשמי ירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם | צילום: רויטרס

בתגובה לאי-הטלת הווטו, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביטל את יציאת המשלחת הישראלית לשיחות על רפיח בוושינגטון - אך חזר בו כעבור מספר ימים. נתניהו טען כי החלטת ארה"ב פגעה במגעים לעסקת החטופים, ודובר מחלקת המדינה האמריקנית מתיו מילר אמר בתגובה: "הטענה הזו אינה מדויקת. תשובת חמאס להצעה לשחרור החטופים הוכנה לפני ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם, כבר ביום שני". הוא הוסיף כי "ארה"ב תמשיך לפעול למען שחרור החטופים".

בתוך כך, נתניהו נועד עם הסנאטור ריק סקוט בלשכתו בירושלים, והתייחס לצעד האמריקני: "חשבתי שהחלטת ארה"ב במועצת הביטחון הייתה צעד מאוד לא טוב", אמר נתניהו. הוא הוסיף כי "מה שהכי גרוע בה זה שהיא עודדה את חמאס לנקוט עמדה נוקשה ולסמוך על כך שהלחץ הבינלאומי ימנע מישראל מלשחרר את החטופים ומלהרוס את חמאס".

השר גלנט לפני המראתו לארה"ב
השר גלנט לפני המראתו לארה"ב | צילום: אלעד מלכה

בתחילת השבוע יצא שר הביטחון יואב גלנט לביקור רשמי בארצות הברית, ולפני המראתו אמר כי הוא יתמקד "בשימור היתרון האיכותי של ישראל ויכולתה להשיג פלטפורמות אוויריות וחימושים", ובדרכים להשיג את מטרות המלחמה - ניצחון על החמאס והשבת החטופים.